tisdag 27 mars 2012

Lilla matematikbiennalen 9 maj i Karlstad


Karlstads Universitet anordnar Lilla matematikbiennalen den 9 maj, kl: 13-17, 350kr/person

Program:

13.00 – ca 14
F - gy:      Små ändringar – stor skillnad (föreläsning)              Jorryt van Bommel
Ca 14 – 14.30:                                                                         
Kaffe/te
14.30 – 15.30:

F               Fantasirik matematik (utställning)                            Anette Haglund, Nina Holm
F-6           Spegelvänt eller bakochfram? (workshop)               Lotta Råberg
Gy           Matteidéer i de nya kursplanerna (föreläsning)        Stefan Löfwall
Gr-gy         Uppgiften var bra, hittade den på nätet (föreläsning)          Yvonne Liljekvist 

15.45 – 16.45

F               MaTEMAtik (föreläsning)                                        Anette Haglund, Nina Holm
4-6          Sannolikhet, chans och risk (workshop)                  Kristina Wallin
Alla          Stimulera begåvade barn (föreläsning)                     Elisabet Mellroth
 

Utställningar:

                  - Fantasirik matematik (F): Anette Haglund, Nina Holm, Kau.
                  - Stimulera begåvade barn i skolan (F-gy). Elisabet Mellroth, Älvkullegy Kd/Kau

Utställningarna är kvar till kl 17.00.



Arbeta med begreppsbubblor i matematik och No!


På matematikbiennalen i år fanns det med en föreläsning om att arbeta med begreppsbubblor. Arbetsmetoden går ut på att man presenterar ett begrepp genom att använda sig av en bild där några personer uttrycker olika uppfattningar av begreppet eller räkneuppgiften. Ett intressant sätt att arbeta med begrepp där eleverna uppmuntras att diskutera och argumentera runt olika bgrepp.

Skolverket har köpt in rättigheterna till att arbeta med detta inom No. På deras hemsida kan man läsa mer om det och se filmer.

Skolverkets sida angående begreppsbubblor i No.


fredag 23 mars 2012

Konferens för matematikutvecklare

I två dagar har jag (Annalena) och Carina Jansson varit på konferens för matematikutvecklare i Örebro. Under de båda dagarna redovisade Skolverket sina erfarenheter av matematiksatsningen 2009-2011 samt sina förslag på hur den fortsatta satsningen på matematik kan komma att se ut.
Vi fick också höra Lisa Björklund Boistrup prata om sin undersökning om klassrumsbedömning i matematik. En intressant föreläsning som man så småningom kommer att kunna ta del av på nätet!
Skolverkets utvärderingar av matematiksatsningen kan nu laddas ner från deras hemsida eller lånas av mig, se litteraturlistan nedan.
Rapporterna heter:
Laborativ matematik konkretiserande undervisning och matematikverkstäder.
Lesson study och Learning study samt IKT i matematikundervisningen.Matematikundervisning i grundsärskolan.
Tid för matematik.

Litteratur angående matematik


Litteratur som finns att låna hos mig, anställda inom Filipstads kommun kan maila mig på: annalena.ranstrom@edu.filipstad.se, så skickar jag dem.

Ahlberg, A. (2009). Barn och matematik. Lund: Studentlitteratur. Läs mer här.  






Bentley, P-O & C. (2011). 51-49=18 Det beror på hur man räknar. Stockholm: Liber.


Per-Olof och Christine Bentley har tillsammans skrivit boken 51-49=18, Det beror på hur man räknar – matematikdidaktik för grundlärare. En riktigt bra och inspirerande bok där de delar med sig av sina erfarenheter utifrån forskning runt matematik. De delar med sig av både fallgropar och framgångsfaktorer, en väldigt läsvärd bok. Säljs av Liber, läs mer om den här.

Berggren, P. & Lindroth, M. Laborativ matematik - för en varierad undervisning.
Läs mer här.

Bergius, B. & Emanuelsson, L. (2008). Hur många prickar har en gepard? NCM, Göteborgs universitet. Läs mer här.
Bergius, B., Emanuelsson, G., Emanuelsson, L. & Ryding, R. (red) (2011). Matematik - ett grundämne. NCM, Göteborgs universitet.
Boesen, J. m fl (red) (2006). Lära och undervisa matematik: internationella perspektiv. NCM, Göteborgs universitet.
Brandell, G., Grevholm, B., Wallby, K., Wallin, H. (red) (2009). Matematikdidaktiska frågor – resultat från en forskarskola. NCM, Göteborgs universitet. Läs mer här.
Heidberg-Solem, I. (2011) Tal och tanke - matematikundervisning från förskoleklass till årskurs 3. Lund: Studentlitteratur. Läs mer här.
Hodgen, J. & William, D. (2011). Mathematics inside the black box. Stockholms universitets förlag.
Johansson, B. & Wirth, M. (2007). Så erövrar barnen matematiken -Talradsmetoden ger nya möjligheter. Uppsala: Kunskapsföretaget AB
Läs mer här.
Johansson, B. (2011). Varför är subtraktion svårt? Orsaker och förslag på åtgärder. Uppsala: Kunskapsföretaget AB
Läs mer här.
Kiselmann, C. & Mouwitz, L. (2008). Matematiktermer för skolan. NCM, Göteborgs universitet. Läs mer här.

Ljungbald, A-L. (2003). Matteverktyg. Varberg: Argument
Löwing, M. (2010). Grundläggande aritmetik -Matematikdidaktik för lärare. Lund: Studentlitteratur. Läs mer här.
Maak, A. & Wemhöhner, K. (2007). Matte med hela KROPPEN. Varberg: Argument

McIntosh, A. (2008). Förstå och använda tal – en handbok. NCM, Göteborgs universitet. Läs mer här.
Myndigheten för Skolutveckling (2003). Att granska och förbättra kvalitet. Studiehandledning. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling.
Myndigheten för skolutveckling (2003). Baskunnande i matematik. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling.
Myndigheten för skolutveckling (2008). Att lyfta den pedagogiska praktiken. Vägledning för processledare. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling. Läs mer här.
Myndigheten för Skolutveckling (2008). Mer än matematik. Stockholm: Liber.
Nämnaren nr 1, 2012 Läs mer här.
Nämnaren nr 3, 2011 Läs mer här.
Nämnaren nr 4, 2011 Läs mer här.
Olsson, I. & Forsbäck, M. (2008). ALLA KAN LÄRA SIG MATEMATIK. Stockholm: Natur & kultur. Läs mer här.
Pettersson, A. (2010). Bedömning av kunskap – för lärande och undervisning i matematik. Stockholm: Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik, Stockholms universitet. Läs mer här.
Skolverket (2009). Resursfördelning utifrån förutsättningar och behov? Rapport 330. Stockholm: Skolverket. Läs mer här.
Skolverket (2012). Laborativ matematik konkretiserande undervisning och matematikverkstäder. Läs mer här.
Skolverket (2012). Lesson study och Learning study samt IKT i matematikundervisningen. Läs mer här.
Skolverket (2012). Matematikundervisning i grundsärskolan. Läs mer här.
Skolverket (2012). Tid för matematik. Läs mer här.
Skolverket Rapport 282 (2006). Lusten och möjligheten. Om lärares betydelse, arbetssituation och förutsättningar. Stockholm: Skolverket.

torsdag 22 mars 2012

Fortbildning engelska och IT, HT 2012

                            
Högskolan Dalarna
http://www.du.se/
http://www.kau.se/
                        
                                                               

Kanske du är intresserad av att gå en fortbildning i "engelska" eller i "användning av IT i språkundervisningen"? Här följer några förslag, mer information hittar ni via https://www.antagning.se/se/start.  
Engelska för lärare åk 1-3, 15 hp (1-15). Ingår i Lärarlyftet
15högskolepoäng, Karlstads universitet, KarlstadMer information
Anmälningskod: KAU-20713
Kurskod: LLGA39
Anmälningsperiod: 15 mar - 16 apr 2011
Utbildningsform: IT-distans
Undervisningsspråk: Svenska
Studietakt: Halvfart  Studieperiod: vecka 34-01
Kursansvarig: Marika Kjellén Simes

Grammatik och skriftlig färdighet I (skolår 1-6)
Mer information
7,5högskolepoäng, Karlstads universitet, Karlstad
Anmälningskod: KAU-19985
Kurskod: ENGA3X
Anmälningsperiod:15 mar - 16 apr 2011
Utbildningsform: IT-distans
Undervisningsspråk: Svenska och engelska
Studietakt: Halvfart  Studieperiod: vecka 45-03
Kursansvarig: Marika Kjellén Simes
Sammankomster: 1 sammankomst: heldag på Karlstads universitet.
Examination: Individuellt genom skriftlig tentamen.



Språkinlärning i skolans tidigare år I (skolår 1-6)
Mer information
7,5högskolepoäng , Karlstads universitet, Karlstad
Anmälningskod: KAU-19982
Kurskod: ENGA1X
Anmälningsperiod: 15 mar - 16 apr 2011
Utbildningsform: IT-distans
Undervisningsspråk: Svenska och engelska
Studietakt: Halvfart  Studieperiod: vecka 35-44
Kursansvarig: Marika Kjellén Simes
Sammankomster: 1 sammankomst: 2-dagarsträff hålls på Karlstads universitet.
Examination: Individuellt genom inlämningsuppgifter och muntliga redovisningar.


Moderna språk: IT i språkundervisningen
7,5högskolepoäng , Högskolan Dalarna, Flexibel
Anmälningskod: HDA-H2HCA
Kurskod: TY1028
Mer information
Anmälningsperiod: 15 mar - 16 apr
Studieform: IT-distans
Språk: Svenska
Studieperiod: HT 2012 (v.35, 2012 – v.3, 2013)
Utbildningsform: IT-distans
Studietakt: Kvartsfart
Kursansvarig: Andrea Schwachenwald, asc@du.se

Kursen syftar till att de studerande utvecklar grundläggande kunskaper om hur IT kan användas som arbetsinstrument i språkundervisning. Efter avslutad kurs ska den studerande kunna: · producera nätbaserat material för den egna undervisningen · kommunicera över Internet via chatt och i nätbaserade seminarier · med hjälp av några utvalda program skapa internetbaserade övningar av olika slag, t.ex. ordkunskaps- och grammatikövningar · producera egna audiofiler för undervisningen · ställa samman en presentation i Power Point eller motsvarande program · planera och didaktiskt motivera hur IT kan berika den egna språkundervisningen · teoretisera kring några aktuella frågor rörande egen IT-baserad språkundervisning. Du hittar mer information om kursen i kursrummet på fronter. Logga in som gäst (länken finns på www.du.se/tyska) och ta del av några de första uppgifterna redan före kursstart. Inom kursen finns det träffar som äger rum i ett virtuellt klassrum vid bestämda tider (via internet). Likaså bygger kursen på självständigt arbete med uppgifter som delas ut veckovis.


Sociala medier i undervisning och lärande
Mer information
5högskolepoäng, Karlstads universitet, Karlstad
Anmälningskod: KAU-20265
Utbildningsform: Normal undervisning
Undervisningsspråk: Svenska
Studietakt: 10%   Studieperiod: v. 40, 212 – v. 17, 2013
Kursansvarig: Dan Åkerlund

Efter avslutad kurs skall studenten kunna
- redogöra för teorier om hur sociala medier inverkar på lärande,
- redogöra för villkor och förutsättningar för att använda sociala medier i undervisningen,
- beskriva och diskutera användandet av sociala medier i klassrumsarbetet,
- problematisera samt kritiskt och systematiskt granska praktiken i relation till forskningsfältet och
- självständigt planera och genomföra arbeten där sociala
medier har en central roll.


//Ann