fredag 20 april 2012

Läs Körlings ord

Vill rekommendera ett inlägg på bloggen Körlings ord. Hon skriver så klokt och insiktsfullt om läsning ur olika perspektiv. I dag handlar det om tyst läsning.

/Katarina

Utlottning

I går var alla ämnesutvecklarna på läromedelsmässa i Karlstad. Där kunde vi ta del av ett stort antal förlags läromedel samt lyssna på några korta seminarier. Vi kommer att skriva lite mer om vad vi fick ta del av framöver.



Vi börjar med att lotta ut en kortlek som stimulerar till bokprat bland eleverna.Jag får ofta frågan om jag kan rekommendera någon bra bok som man kan läsa högt för klassen så nu bollar jag den frågan vidare till er. För att få delta i utlottningen så ska man i kommentarsfältet nedan skriva sitt/sina bästa högläsnings-tips.Glöm inte att skriva vilken ålder de elever har haft som du har använt boken tillsammans med.

Tänk nu till vilka böcker som du tycker fungerar bra att läsa högt och skriv i kommentarsfältet nedan.

Vi drar en vinnare 2 maj och meddelar det här på bloggen.


Listan på boktips publiceras i sin helhet efter den 2 maj.


/Katarina

torsdag 19 april 2012

Intressanta artiklar


Vikten av att prata matematik!

Matematikpedagogiken lade under 1990-talet över ett större ansvar på eleverna. Åse Hansson som tidigare har arbetat som lärare i matematik, men numera är lärarutbildare vid Göteborgs universitet, visar i sin avhandling att det kan vara en orsak till de senaste årens försämrade matematikresultat. Läs hela artikeln här.

Formativ bedömning gör lärande synligt

Att arbeta formativt handlar om att ta reda på så mycket som möjligt om sina elevers kunskaper och forma undervisningen efter dem, säger forskaren Torulf Palm. Läs mer här.

Andra intressanta artiklar om formativbedömning:

Formativ bedömning i ett historiskt perspektiv
Redan på 1600-talet jobbade lärare med formativ bedömning. Men dagens lärarkår har tappat bort bedömningskunnandet. Den kunskapen måste tas tillbaka, tycker forskaren Christian Lundahl. Läs mer här.

1 000 mattelärare utbildas till att coacha kollegor

Matematikundervisningen är för dålig i svenska skolor, anser utbildningsminister Jan Björklund. Regeringen har därför beslutat att avsätta pengar för att utbilda duktiga matematiklärare att i sin tur undervisa sina kollegor. Läs mer här.

tisdag 17 april 2012

Nationellt centrum för språk-, läs- och skrivutveckling



Filipstads kommun deltar i det värmländska nätverket inom NCS. För ett tag sedan kunde man läsa följande artikel på Skolverkets hemsida om vårt nätverk:


Genom NCS har vi fått möjlighet att delta i projektet "Vilka elever kommer till vår skola?" med två grupper, en på Strandvägsskolan och en på Åsenskolan. Nu håller vi på att finslipa redovisningen som ska ske i Stockholm den 27 april. Då kommer vi också få ta del av vad övriga deltagare har arbetat med under projekttiden.

Jag hoppas att kunna skriva om många intressanta projekt som pågår i Sverige efter Stockholmskonferensen.

/Katarina

tisdag 3 april 2012

Inspiration och guldkorn


Fredagen den 30 mars var jag (Ann Ottosson) och Annalena Ranström till Örebro på  ”Inspiration och guldkorn”. Jag hade turen att få ta över Katarina HE:s biljett och det blev en mycket trevlig och inspirerande dag.

Det var flera föreläsningar som pågick samtidigt min dag började med ”IT i lärandet för att nå målen”, med Morgan Henricson. Där fick man lite tips från specialpedagogiska skolmyndigheten. En del av detta kommer Annalena att kolla upp.

Nästa sittning av Lars-Ingmar Johansson, som var inhoppare för en insjuknad Morgan Alling. Hade sett fram emot Alling, men besvikelsen la sig snabbt när man lyssnade på denne man. Han hade varit rektor i Irak under inbördeskriget och var illusionist. Ämnet var ”Förnuft och känsla i ständig konflikt”. Sammanfattningen av hans pass var väl att det man känner något inför, det gör man och att man genom sitt tankesätt kan klara det mesta.

Sista passet fyllde jag med många skratt genom att lyssna på Carl Jan Granqvist som egentligen skulle prata ”Måltid, lek och hälsa”, men hamnade på allt möjligt annat. Han hann dock med att tala om Sapere-metoden, men blandade det med anekdoter och några sidospår som bjöd på goda skratt.

Som sagt, en riktigt trevlig dag. Annalena fyller väl på med sina reflektioner, då vi delvis var på olika föreläsningar.

Min (Annalena´s) dag började jag med en föreläsning med en föreläsning som hette ”Utveckla din matematikundervisning med hjälp av Learning Study” där två pedagoger från Hallsberg, Kristina Drageryd och Malin Erdtman. En givande föreläsning där man fick ta del av deras erfarenheter runt arbete med Learning Study.

Min andra föreläsning för dagen var ”Struktur är viktigt för oroliga barn” som hölls av två pedagoger från Örebro, Maria Blomberg och Andrea Persson. De berättade om sitt arbete med att skapa struktur för elever både socialt och i undervisningen. Man fick med sig många idéer och matnyttiga saker.

Min sista föreläsning för dagen var den som Ann har berättat om ovan ”Förnuft och känsla i ständig konflikt”. En bra föreläsning där man fick klart för sig varför vi människor många gånger gör som vi gör och att vi är så mycket starkare än vad vi tror. En föreläsning som man lämnade med ett leende på läpparna!

Ann & Annalena