torsdag 31 maj 2012

Engelska, arbeta med temat ”OS 2012 i London”


Denna kommande sommar 2012 blir det OS i London. Ett perfekt tillfälle att arbeta med det, för eleverna, intressanta temat ”The Olympic Games” på de engelska lektionerna i några veckor! Nu innan skolavslutningen eller på hösten, när eleverna börjar skolan igen i augusti.  
                                                       

Här kommer några tips, webbsidor med passande uppgifter för de engelska lektionerna runt ”OS London 2012”:

-       http://www.sok.se/osiskolan, en webbsida som kommer med förslag till lektioner i olika ämnen.

- http://www.sok.se/osiskolan/amnen/engelska, förslag med OS relaterade uppgifter för det engelska ämnet.


-       http://www.teachingenglish.org.uk/english-for-the-games, här finns övningar och färdiga lektionsplaneringar som man kan ladda ner. Man ska ha ett konto för att kunna ladda ner allt material. Skapa ett konto är enkelt och gratis.
  

-      En bra övning för mellanstadiet är http://www.teachingenglish.org.uk/english-for-the-games/soundtrack-game, “The soundtrack game” = In this lesson, students become familiar with the sports which make up the Olympic Games. They also practice being sports commentators, while their classmates ‘act out’ the sports. 

http://learnenglish.britishcouncil.org/en/english-for-the-games, många övningar (film, spel, ordförrråd, ...) runt OS tänkt för ungdomar som har engelska som andra språk. Utmärkt att arbeta med i skolan!

-      http://learnenglishkids.britishcouncil.org/en/  har också manga bra övningar t.ex. ”I can run” en sång för de yngsta eleverna, ”word hurdles” ett digitalt spel för att träna namn på olika sporter passande för åk 3-4 och arbetsblad = ”worksheets about the olympic sports”. 


-        En fin berättelse (film) på engelska om den första maraton finns på http://learnenglishkids.britishcouncil.org/en/short-stories/the-first-marathon, passande för åk 4-5.


-          http://www.london2012.com/ = “Official London 2012 website”, där de äldre eleverna kan hitta information om OS I London 2012.



//Ann

tisdag 29 maj 2012

Spsm

Gå gärna in och titta på Spsm;s hemsida där finns massor av bra länkar och tips inom matematik.

Ha en fortsatt bra dag!

söndag 6 maj 2012

Lgr 11 – ”Områden där engelska används”

I Lgr 11 finns det följande kunskapskrav för åk 6: ”Eleven kommenterar några företeelser i olika sammanhang och områden där engelska används, och kan då också göra enkla jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.”

I centrala innehållet står det för åk 3 ” Vardagsliv och levnadssätt i olika sammanhang och områden där engelska används” och för åk 6 står det ” Vardagsliv, levnadssätt och sociala relationer i olika sammanhang och områden där engelska används”
www.sli.se/avkarlstad

www.ur.se

Man kan titta på film där barn från olika delar av världen berättar hur de bor, vad de gillar att göra m.m. Sen kan eleverna prata i mindre grupper om det de har sett och sen jämföra med sig själv eller man kan diskutera med hel klass...

Följande filmer och serier, som jag hittade på www.sli.se/avkarlstad (Mediecenter Värmland) och www.ur.se kan man använda för att arbeta med ovanstående:

- ”Mitt hus” (www.sli.se/avkarlstad nr. U21231) DVD-serie, 25 x 7 min. från 2002), passande för åk 2-3, serie att beställa från Mediecenter Värmland. Barn från hela världen bjuder hem oss och visar hur de bor. 


-       ”Made in Europe – SamlingsDVD” (www.sli.se/avkarlstad nr. U100458- 1-27), ”Malta”, ”UK” och ”Irland” finns också strömmande, DVD-serie från 2007, 27x14 min., passande för åk 3-6. Malta, UK och Ireland är de 3 länder i Europa där engelska är det officiele språket. Hur är det att vara 12 år och bo i Europa? I ett program för vart och ett av EU:s 27 medlemsländer får vi följa hur tolvåringar lever i de olika länderna. Estniske Steen umgås inte med sina ryska grannar, bulgariska Veselina bor med sin mamma, mormor, morfar och gammelmormor och lettiske Agnis längtar efter sina föräldrar som jobbar i Norge och ska komma hem över midsommar. Tjejerna och killarna som vi möter har varierande bakgrund och kommer från olika samhällsklasser.

-        ”London” ( www.sli.se/avkarlstad nr.V7553), DVD från 2003, 17 min., passande för åk 3 och uppåt, finns lärarhandledning tillgänglig. Vi får uppleva Covent Garden, Royal Albert Hall, Buckingham Palace, Picadilly Cirkus,Trafalgar Square och mycket mer.

-        ”Storbritannien” (www.sli.se/avkarlstad nr.V7552),  DVD från 2003, 17 min., passande för åk 3 och uppåt, finns lärarhandledning tillgänglig. Tar upp historia, landskap, huvudstäder, språk, klimat och mycket annat.

-        ”USA - En översikt” (www.sli.se/avkarlstad nr.V7499), DVD från 2004, 17 min., passande för åk 3 och uppåt, finns lärarhandledning tillgänglig. USA är ett stort land med många delstater och väldigt skiftande klimatet och landskap. Ger en översikt över geografin i USA, med nedslag i bl.a. Philadelphia, Washington, New York, Death Valley och Grand Canyon. Ger en inblick i politik, näringsliv, historia, naturresurser m.m.

-       ”Det här äter jag – SamlingsDVD”(www.sli.se/avkarlstad nr.U21211- 1-13), 195 min., DVD-serie från 2004, för barn från åk 1–3. Vi lär känna barn från alla världsdelar. Varje program fokuserar på ett barn och beskriver genom barnet landet, vardagslivet och framför allt maten. Vi handlar, lagar och äter mat och lär på så vis känna hur man lever i olika delar av världen.

-       ”Hälsning från Malawi – SamlingsDVD”(www.sli.se/avkarlstad nr. U100689- 1-3), serie från 2007, 3x4 min., passande för åk 1-3. Engelskan är ett officiellt språk i landet Malawi. 8-åriga Sonja Kamwendo bor i staden Blantyre i Malawi tillsammans med mamma, pappa, fyra systrar och en liten systerdotter. Hon är en stark tjej som vet vad hon vill och som ser världen på ett nyfiket sätt. Trots att Malawi är ett av Afrikas fattigaste länder där nästan 2 av landets 13 miljoner är HIV-smittade får vi träffa en frisk och glad tjej som ser fram emot sin framtid, en tjej som även nioåriga Emma långt borta i Sverige kan identifiera sig med.

- ”My secret land” (http://www.ur.se/Produkter/161557-My-Secret-Land), strömmande, passsande för åk 5-6-7. Barn från olika länder där engelska talas berättar om sitt land. Utmärkt övning i hörförståelse för åk 5 och 6. Skillnader i dialekter uppmärksammas. Lyssnaren ska försöka lista ut vilket engelskspråkigt land det berättande barnet kommer från. Ledtrådarna gör det lättare och lättare att gissa rätt. Lärarhandledning tillgänglig som PDF-fil. Det behövs högtalare som kan anslutas till datorn för att arbeta med hel klass. 
 ""En titt på Storbritannien” (www.sli.se/avkarlstad  nr. V8576) , 15 min. från 2010, passande för åk 4-5, strömmande eller  DVD, engelsk tal, lärarhandledning  tillgänglig. För runt tusen år sen var det vikingarna som invaderade Storbritannien - numera är det horder av turister som lockas att besöka denna grupp av öar varje år. Så vad är det som lockar så? Besök de brittiska öarna och Irland och se vad landet har att erbjuda. Lär dig mer om geografi, infrastruktur, historia, turism med mera.

- ”Vykort från London” (www.sli.se/avkarlstad  nr.V8575), strömmande eller DVD, 11 min., passande för mellanstadiet, engelska, otextat. lärarhandledning tillgänglig. London är ett av svenskarnas mest populära turistmål! Häng med till världsmetropolen och besök de populära turistattraktionerna, som bl.a. Trafalgar Square, Tower Bridge, St. Paul’s Cathedral, London Eye, Big Ben, Oxford Street och Buckingham Palace. Londons röda dubbeldäckare är ett välkänt inslag i stadsmiljön. Tidigare såg du dem överallt men idag körs de på utvalda rutter. Filmen skildrar hur du hänger med på en tur! 

- "New York" (www.sli.se/avkarlstad nr.V8058) 20 min., strömmande eller  DVD från 2008, engelsk tal och engelsk text möjligt, passande för mellanstadiet och högstadiet. Lärarhandledning finns med att skriva ut. Berättar om geografi, historia, stadsdelar, arkitektur, människor och det moderna New York. 

- ”UK Kids” (www.sli.se/avkarlstad  nr.U00608- 1-12), serie från 2003, DVD – finns samlings DVD, 10x15 min., engelsk textat, passande för åk 5 - 6. Sex ungdomar i Storbritannien berättar om sina liv. Innehåller både otextad (del 1-6) och engelsktextad (del 7-12) version! 

- "Anaconda society" (http://www.ur.se/Produkter/164973-Anaconda-society): strömmande, passande för åk 7-9.  I ”Anaconda society” hör vi tonåringar berätta om sin vardag, kulturen och samhället de lever i. Vi besöker England, USA, Kanada, Indien, Uganda och Australien. 

- ”Teens in London”(www.sli.se/avkarlstad nr.V8094, 8095, 8096) ,  strömmande eller DVD, 3x10 min. från 2007, åk 6 -9. Lärarhandledning finns med att skriva ut. Turister älskar London för dess mode, musik och många sevärdheter. Men hur är det att egentligen växa upp i London? I det här programmet får vi träffa 3 ungdomar från London. 

-  Serie: “Young in New York, Los Angeles and Melbourne” (www.sli.se/avkarlstad  nr.UR169353) .  Här ingår serierna KIPP (5 delar), Schools in Motion (5 delar) och Jessica in Melbourne (2 delar), serier från 2001, passande för ungdomar från 13 år., finns som strömmande eller DVD.
KIPP, 5x9 min.: Sofia Klemming och Ylva Mårtens har besökt the KIPP Academy, en skola i södra Bronx, New Yorks allra fattigaste stadsdel. KIPP Academy startades 1994 av en 24-årig vit Yale-student, David Levin. Idag går 250 elever på KIPP, alla är svarta eller invandrare. Presentatör är Gaby Katz.
Schools in motion, 5x 9 min.: Claes Nordenskiöld har besökt Emilie Ritchen School, en genomsnittlig amerikansk skola i Oxnard, Kalifornien. 9-årige Drew tar oss med in i klassrummet där vi träffar elever och lärarinnan Ms. Adair.
Jessica in Melbourne, 2x9 min.: 11-åriga Jessica, som bor i en förort till Melbourne i Australien, berättar om sitt liv och om sin familj som har både judiska och kristna rötter. Hur har dessa båda kulturer och religioner mötts och blandats i familjen och hur har det påverkat Jessica?

- ”ExpressYourself” (www.sli.se/avkarlstad nr.UR150842), serie från 2008, strömmande eller DVD, passande för ungdomar från 13 år, 14x 4 – 9 min. Möt personer från hela världen som på olika sätt pratar om sin - och din - rätt att uttrycka sig. Allt från graffitimålare i Singapore till gatumusikanter i London. Varför är det så viktigt med yttrandefrihet, och på vilket sätt kan man yttra sig? Följ med till New York där du får träffa en ung muslimsk rappare, eller häng med på en skrämmande resa till Israel och Palestina och hör hur en före detta israelisk soldat nu bryter tystnaden från sin tid i armén. Vi träffar också ungdomar från de engelskspråkiga länderna i Europa som talar om sin vardag.

//Ann

fredag 4 maj 2012

Vilka elever kommer till vår skola? Erfarenhetsutbytet

Förra fredagen var det dags för våra två Filipstadsgrupper att redovisa vad de har arbetat med under projekttiden. Erfarenhetsutbytet skedde i Stockholm och ett 40-tal kommuner deltog. Erfarenhetsutbytet bestod dels av att redovisa det egna projektet samt att få ta del av sex andra redovisningar.Det var både nervöst och kul att få delta.

Strandvägsskolans grupp redovisade sitt projekt "Att synliggöra klassrumskulturer för att utveckla läsningen" och Åsenskolans grupp redovisade sitt projekt "Att arbeta med bildpromenader för att utveckla skrivandet". Båda grupperna gjorde bra ifrån sig och satte Filipstad på kartan i skolvärlden med sina utmärkta redovisningar.


Om någon skulle vara intresserad av att veta mer om något av projekten så går det bra att maila mig för information.

Dagen avslutades med att deltagande forskare tackade sina grupper och sa några kloka och tänkvärda ord.

Viktoria Bengtsdotter Katz, Birgitta Brorsson, Gunilla Molloy, Carina Fast
och Ingrid Mossberg Schüllerqvist
Jag uppfylldes av hur mycket energi och goda idéer det finns ute i våra skolor. Deltagande kommuner hade arbetat med olika projekt med utgångspunkt i att ge alla elever möjlighet att lyckas i skolan. Om vi ser oss omkring så finns det så mycket kunskap och idéer om hur vi kan utveckla vår undervisning för att få med alla elever. Vi gav av våra erfarenheter och fick mångfalt tillbaka.

/Katarina

torsdag 3 maj 2012

Projektgruppen engelska, tips till engelska lektioner och studieresa



Vi i projektgruppen för engelska hade träff förra veckan. Vi har samlat på oss många tips till meningsfulla lektioner i engelska. Här kommer några förslag:


 - http://www.teachingenglish.org.uk/flashcard-maker,”Flashcard maker”, man kan göra egna ”flashcards”= bilder med eller utan ord eller fraser. Passar perfekt när man har lågstadieelever och vill lära ut nya engelska ord t.ex. när man arbetar med ett tema, innan man lär ut en sång eller innan man arbetar med en berättelse. Efter att ha arbetat med orden kan man sätta ordbilderna på väggen i klassrummet eller samla i en stor bok ”klassens engelska ordbok”. Mer idéer om hur man kan använda ”flashcards” kan man läsa om på http://www.teachingenglish.org.uk/articles/using-flash-cards-young-learners. Hemsidan http://www.teachingenglish.org.uk/har också många färdiga ”flashcards” att printa ut. Man måste ha ett konto för att kunna använda allt på hemsidan, men det är lätt att skaffa och gratis.


     -          Många enkla lekar kan man använda på engelsk lektionerna.  Jaana Hissa från projektgruppen, som har en åk 1, gav ett exempel: Vi arbetade på engelska lektioner runt temat ”kläder”. För att låta eleverna träna på de engelska orden ställer sig en elev framme vid tavlan med ansiktet vänt mot tavlan. Resten av klassen står bak i klassrummet. Eleven som står där framme säger t.ex. ”black socks”. De eleverna som har ”black socks” kan ta ett steg framåt. Så går det vidare tills den förste eleven har passerat en linje framme i klassrummet. Den eleven får sen bli den som står framme och ropar ut namn på vissa kläder.
-          Fler tips på enkla lekar: Marie Juvél tipsade om att man kan leka ”under hökens vingar” på engelska, Susanne Skogsberg hade gjort en ”memory”-kortlek med påskord, och Lena Nordin tipsade om  att man kan genomföra spelet ”med andra ord” med engelska ord.


-        Susanne Skogsberg tipsade om en jättebra lek där man tränar på ”synonyms and opposites”. Hon hade leken på svenska och bytte ut de svenska orden mot engelska ord. Det är en paruppgift och man behöver tärningar och markörer och nedanstående spelplan.

synonyms

opposites

-       Eleverna hos Carina Olofsson (åk 4) hade genomfört en skrivövning som där de skrev runt en bild ”What is this dolphin doing?”, Carina hittade bilden på www.education.com. Hos Marie Juvél hade åk 4-eleverna också gjort en skrivövning efter att de hade arbetat med tema ”vinter” på de engelska lektioner. 

What is this dolphin doing?













        










 -        Carina Olofsson tipsade om ett spel som hon hittade på www.lektion.se som innehåller övningar på engelska om temat “kroppen”, passande för åk 3. Leken heter ”The body game”.


-       Susanne Skogsberg och Carina Olofsson tipsade om många spel som de hade hämtat från webbsidan www.education.com. Målet med spelen är att eleverna ska träna på det muntliga engelska. Man loggar in på www.education.com, sedan går man upp till "worksheets" i det gröna fältet. Där väljer man "Printable Board Games". Sedan kan man där söka på namnet, eller välja utifrån årskurs och ämne i vänsterkanten så får man massor av förslag! Med spelet ”Ant picnic” tränade eleverna på ord om temat ”mat” och med spelet "Alphabet or Number Derby” tränade eleverna på det engelska alfabetet och siffror. Några andra spel tränade på engelska ord som man använder när man spelar ett spel t.ex. ”Fast Track” och ”Monster Mix-up”. Susanne berättade att hon kände att hon hade lyckats med lektionen när hon hörde en elev ropa ut: ” Nu har jag lost my turn”!


-          Ett annat tips jag fick av Inger Granli är ”tongue twisters”. De hittar man på http://learnenglishkids.britishcouncil.org/en/tongue-twisters.  Ett exempel på en ”tongue twister är "If you want to buy, buy, if you don't want to buy, bye bye!" och"How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck could chuck wood". Man lyssnar på en engelsk autentisk röst som säger meningarna snabbare och snabbare med hjälp av högtalare ansluten till datorn. Inger berättade att hennes elever älskade övningen, eleverna ville ta hem övningarna och visa föräldrarna. Det är en rolig kort övning man kan genomföra för att träna engelsk uttal.
-          Ett tips från Sofia Gustavsson för mellanstadieeleverna: Eleverna diskuterar i små grupper meningar som börjar med: "Would you rather..."  t.ex. "Would you rather find true love or 100 000 dollars?" eller "Would you rather sit on fire for 5 seconds or eat fifty flies?". Eleverna berättar på engelska varför de valde vad.
Meningarna  hittar man lätt på webben om man lägger in "would you rather for kids" i googles sökmotor t.ex. på
http://www.quibblo.com/quiz/3gyDAmE/would-you-rathercool-kids-take-this-quiz och http://www.jubed.com/youth_ministry/view/Would-you-rather
.

Till slut, men inte minst: Siv Dahlgren kom med en intressant idé:, vi kan söka pengar för att göra en studieresa utomlands, t.ex. för att titta hur andra skolor från andra länder med engelska som andraspråk arbetar framgångsrik med språkundervisning.

//Ann


onsdag 2 maj 2012

Vinnare!!!

Vinnare i vår utlottning blev Yvonne G. 
Grattis till dig! 
Kortleken kommer att skickas till dig via interposten.

Jag hoppas på att få in fler boktips så att vi kan få ihop en lista med bra högläsningsböcker.

Katarina

Workshop: "Språkstrategier och det engelska språket i klassrummet"


Igår var det dags att träffa mellanstadielärarna i Filipstads kommun! Vi hade en liten workshop angående språkstrategier och användning av det engelska språket i klassrummet. Jag hade en likadan träff med lågstadielärarna den 8 mars.

Jag började med att berätta något på nederländska, mitt modersmål, stillastående. Sen repeterade jag samma sak men använde språkstrategier nämligen kroppsspråk och gester. Alla var överens om att det var lättare att förstå mig andra gången. 
Efteråt diskuterade vi vad vi menar med att använda språkstrategier för att förstå och göra oss förstådda t.ex. kroppsspråk, gester, gissningar, förförståelse, se sammanhang och omskrivningar. Vi tipsade varandra med övningar man kan göra med eleverna där man tränar på att använda språkstrategier.



En bra övning till att träna på lässtrategier för att förstå är att ge eleverna en okänd engelsk text och tillsammans med eleverna diskutera: ”Hur tänker ni och gör ni för att kunna förstå innehållet av denna text? ” ”Måste vi förstå vartenda ord?”.  Målet av övningen är att eleverna och läraren hjälper varandra att komma på lässtrategier t.ex. ta hjälp av bilder, använda förförståelse, se sammanhang och göra gissningar. Man kan göra övningen flera gånger, eventuell låta eleverna diskutera i grupper.
En bra lek för att träna omskrivningsstrategier använder t.ex. Eva Eriksson med åk 4 elever: Varje elev får ett föremål eller en bild från läraren på ett sådant vis så att de andra eleverna inte ser vad föremålet föreställer. Eleven ska då t.ex med 3 ord eller 3 meningar omskriva bilden eller föremålet. Eleven får bara prata engelska. De andra eleverna gissar.
Jag tipsade om en likadan lek som kallas ”hot seat” eller ”backs to the board” där man använder strategierna kroppsspråk och omskrivningar. Den leken, som man också kan kalla ”med andra ord”, lekte vi vuxna och passar utmärkt till olika skolämnen. Jag tycker att leken passar mycket bra i engelskundervisningen för elever i den svenska skolan från och med mellanstadiet och uppåt.  Instruktionerna till leken gav jag på engelska:
  • First, split your class into different teams (two is best, but if you have a large class, any number could be used).
  • Sit the students facing the board.
  • Then take an empty chair - one for each team - and put it at the front of the class, facing the team members. These chairs are the 'hot seats'
  • Then get one member from each team to come up and sit in that chair, so they are facing their team-mates and have their back to the board.
  • As the teacher, have a list of vocabulary items that you want to use in this game.
  • Take the first word from that list and write it clearly on the board.
  • The aim of the game is for the students in the teams to describe that word, using synonyms, antonyms, definitions etc. to their team mate who is in the hot seat - that person can't see the word!
  • The student in the hot seat listens to their team mates and tries to guess the word.
  • The first hot seat student to say the word wins a point for their team.
  • Then change the students over, with a new member of each team taking their place in their team's hot seat.
  • Then write the next word…
Vi tittade också på en kort film ”Motivera-variera: engelska från början” där de visade med klassexempel hur man som pedagog kan prata mycket engelska med eleverna under engelsk lektionerna.  Jag förklarade vad orsaken kan vara till att en lärare inte själv använder det engelska språket i engelskundervisningen.  Jag pratade också om vikten av att prata så mycket som möjligt engelska i engelskundervisningen och varför. ”Hur kan vi klaga på att våra elever inte vågar prata engelska i klassrummet när vi inte själva gör det?” Vi diskuterade i grupper hur mycket engelska man kan använda som lärare med eleverna och tipsade varandra med idéer.

Frågan kom också upp om läromedel till nästa skolår för åk 6. Jag rekommenderade "Wings" för att det ser ut att vara ett läromedel med mycket elevnära texter, arbetsboken är återanvändbar och för att eleverna på Ferlinskolan använder Wings i åk 7, 8 och 9. Vi kom också fram till att läromedel är inte det viktigaste, det finns många bra läromedel. Viktigast är att man, uitifrån Lgr 11 och utifrån vad eleverna behöver träna på, bestämmer vad man ska arbeta med och då tar hjälp av läromedlet och väljer de övningarna man tycker är meningsfulla och passande.
/Ann