torsdag 30 augusti 2012

Undervisa i teknik år Fk-5

Hej!
Det var ett tag sedan jag skrev på webben. Just nu håller jag på med analys av de nationellaproven för år 3, 6 och 9, jätte intressant!

Jag har snubblat över en sida på nätet som inte handlar om matematik men som jag vill tipsa om ändå! sidan heter Teknik tillsammans, och ger förslag på hur man kan arbeta med teknik i förskoleklass upp till årskurs 5. De har precis uppdaterat områdena till den nya kursplanen. Så ta en titt på sidan och få lite inspiration,eller konkreta tips på vad ni kan arbeta med på tekniktimmarna under hösten. Om du vill komma direkt till sidan så klicka här!

Hälsningar! Annalena

tisdag 28 augusti 2012

Tankar runt läsförståelse del 3


De senaste veckorna har jag gjort en djupdykning ner i ämnesproven i svenska för årskurserna 3, 6 och 9. Jag sammanställer statistik, läser alla elevtexter som inte har bedömts uppfylla kravnivåerna, undersöker vilken sorts frågor man svarar fel på, jämför vilka frågor flickor respektive pojkar svarar fel på osv. Sakta men säkert börjar jag urskilja diverse saker som vi kommer att behöva arbeta mer med och andra saker som vi är riktigt duktiga på.

Redan nu kan man oavsett årskurs se att eleverna behöver hjälp  med att lära sig använda olika lässtrategier. Det gäller att alla lärare tar ansvar för att det här ska ske. Monica Reichenberg (2008) skriver följande: 

”Läsning och skrivning är ämnesövergripande och därmed är elevernas läs- och skrivutveckling ett gemensamt ansvar för alla lärare”.

Ett första steg kan vara att uppmärksamma eleverna på att det finns olika typer av frågor man kan ställa på en text:

  • Det står där-frågor, där svaret kan pekas ut direkt på ett ställe i texten.
  • Tänk efter och leta-frågor, som kräver läsning mellan raderna eller att eleven måste leta efter svaret på flera ställen i texten.
  • Svaret finns bara hos mig-frågor, där frågan kan besvaras utan hjälp av texten.

Hon skriver också: "Flera undersökningar visar att elever som får frågor som kräver eftertanke och problemlösning, och som kan redogöra för hur de kom fram till sina svar , uppvisar en bättre läsutveckling än elever som får frågor på detaljer som går att finna nästan ordagrant i texten".

Man kan då fundera på vad vi generellt tränar mest på; att tänka själva eller svara på givna frågor med exakta svar...

Källa: 
Reichenberg, Monica. (2008). Vägar till läsförståelse. Stockholm: Natur & Kultur 

/Katarina

måndag 27 augusti 2012

Klassbloggar

Nu har Åsenskolan kommit igång med sina klassbloggar. Vi har lagt dem till höger här på sidan så att ni kan klicka och titta in till dem. Glöm inte bort att lämna en kommentar då och då. Eleverna blir så glada när de får kommentarer.

/Katarina

torsdag 23 augusti 2012

Kod-Knäckarna

Kod-Knäckarna är en ideell förening som vänder sig till föräldrar och lärare. De skriver om den första läsutvecklingen samt ger information om lässvårigheter och dyslexi.

På deras hemsida kan man också läsa vad forskare som Martin Ingvar, Ingvar Lundberg, Mats Myrberg och Ulrika Wolff skriver om dyslexi.

De har tagit fram material om dyslexi för försäljning där till exempel broschyren "Föräldrar - en resurs" finns på ett flertal språk.

Man kan också hitta en bra länklista på organisationer som på olika sätt arbetar med dyslexi och läs- och skrivsvårigheter.

/Katarina

tisdag 21 augusti 2012

Tankar runt läsförståelse del 2

I mitt förra inlägg fick ni ett antal påståenden runt elever och läsförståelse och jag undrade över hur vi kan hjälpa våra elever. Gå in på fäljande länk för att se en 7 minuter långa videon där några lärare samtalar om hur de arbetar med att få eleverna att använda sig av olika läsförståelsestrategier: 


De har bland annat läst Barbro Westlunds bok "Att undervisa i läsförståelse" som är den bok jag kommer erbjuda studiecirklar runt under kommande läsår. 


/Katarin

Grupp på Facebook

Det blir ytterligare ett tips på en facebook-grupp. Den här gången handlar det om gruppen Pedagoger delar med sig. Gruppen startades av pedagoger som jobbar i förskola och skola i Stenungsunds kommun. Det är en öppen grupp så att alla kan ta del av det som står, men man kan också gå med i den för att kunna göra inlägg och kommentera. Som vanlig när det gäller Facebook så måste man ha ett konto för att kunna ta del av olika grupper där. 

/Katarina

måndag 20 augusti 2012

Tankar runt läsförståelse del 1

Jag kommer att skriva lite om läsförståelse och lässtrategier här på bloggen. Det kan bli en tanke, en fråga, en sammanfattning av något jag har läst eller något helt annat. 

Om du har tips på böcker och artiklar som handlar som ämnet så skriv det i kommentarsfältet så får alla ta del av det.


Så här kan det se ut i många klasser runtom i vårt land:

Många barn läser flytande utan engagemang

• Många barn läser flytande utan att kunna återge det de har läst

• Många barn vet inte när de förstår eller inte förstår en text

• Många barn vet inte vad de förväntas begripa när de läser

• Många barn vet inte att en text förväntas ha en mening



Jag lämnar er med en fråga att fundera över:


Hur kan vi hjälpa våra elever med detta?

/Katarina

fredag 17 augusti 2012

Träff för att informera om rutinerna för åtgärdsprogram

Idag har vi haft en träff om åtgärdsprogram med nyanställda och de som ville ha en repetition. Då har vi pratat om vilka rutiner som finns i Filipstads kommun runt åtgärdsprogram samt hur man använder kartläggningsdokumentationen och hur man skriver åtgärdsprogrammet. 


Vi pratade mycket som vanligt och alla deltagare lyssnade snällt på oss. Så nu har vi goda förutsättningar för att kartläggnings- och åtgärdsprogramsarbetet ska fungera bra.

Tack till er alla som var med och lyssnade!

Annalena och Katarina

torsdag 16 augusti 2012

Prova-på

Gleerups Utbildning har just nu ett erbjudande att man kan få prova på deras webb-baserade läromedel gratis i två månader. Använd länken nedan och titta in för att se vad de erbjuder.


/Katarina

Upptaktsdag i Filipstads kommun

Det nya läsåret började med att alla som arbetar inom grundskola och gymnasium i Filipstads kommun fick lyssna på två intressanta föreläsare; John Steinberg och Igor Ardoris. 

Det övergripande temat var ledarskap.

John Steinberg
John Steinberg pratade framför allt om att man måste inse betydelsen av det egna ledarskapet för att få arbetsro och resultat. Det är viktigt att man får syn på och förstår vad det är som inte fungerar för att kunna förändra.

En viktig fråga att ha med sig i sin undervisning är: "Vad behöver mina elever allra mest?" Det gäller att tänka till i alla situationer varför man gör saker och om det är saker som främjar elevernas utveckling.

Igor Ardoris
Igor Ardoris pratade om vikten av att få syn på vad man gör och hur man reagerar på olika situationer. 

Han visade en ekvation som kan vara användbar:

Nuvarande situation + _________________ = Önskat tillstånd

Man har en situation som man vill förändra. Istället för att fastna i den ska man titta på vilket tillstånd man vill uppnå. När man har klargjort det önskade tillståndet så sätter man in de resurser man behöver. Det blir alltså den aktuella uppgiften att arbeta med.

Nuvarande situation + Resurser (uppgiften) = Önskat tillstånd

För att utvecklas kan man ibland behöva ta hjälp av den grupp eller de personer man arbetar med (elever eller kollegor). Då kan följande frågor vara bra att använda sig av:

1. Vad fungerar bra som jag kan fortsätta med?
2. Vad ska jag börja med för att lyckas bättre?
3. Vad ska jag sluta med för att lyckas bättre?

Det här är en mycket, mycket kort sammanställning av de trevliga och lärorika föreläsningarna vi fick ta del av. Vi önskar och hoppas att ni som deltog i upptaktsdagen kan komplettera med era tankar och visdomar här på bloggen. Så gå nu in i kommentarsfältet och delge oss dina tankar från onsdagen.

måndag 13 augusti 2012

Facebook-gruppen "Att skriva sig till läsning"

Jag tycker att alla ni som är intresserade av "Att skriva sig till läsning" ska gå med i Facebook-gruppen Att skriva sig till läsning. Där kan man både diskutera och få många tips och idéer till sin undervisning. Det enda kravet är att man har ett Facebook-konto.

Katarina

Välkomna tillbaka!

Välkomna tillbaka till ett nytt läsår!


Det var många nya saker att ta tag i under förra läsåret både för er lärare, rektorer och för oss ämnesutvecklare. Nu är vi alla kanske lite mer varma i kläderna och beredda på att ta tag i det nya läsåret. 

På onsdag kommer vi att ha en riktigt bra dag med två kanonföreläsare, nämligen Igor Ardoris och John Steinberg. Det är något att se fram emot och sedan kunna ha med sig i sin undervisning under hela året.  

Ha en riktigt bra start på läsåret och glöm inte att titta in här då och då!