fredag 31 maj 2013

Elever i behov av mycket stöd i engelska


Torsdagen den 23 maj hade vi en träff med projektgruppen i engelska och vi påbörjade en diskussion om hur vi kan hjälpa elever, som är i behov av mycket stöd i engelska, på bästa sätt.

Alla vi var överens om att det finns en stor bredd i elevernas kunskaper av det engelska språket i varje klass.  När man är en duktig pedagog och man har meningsfulla, effektiva lektioner i den engelskundervisningen är det inte så svårt att höja de flesta elevernas kunskaper i engelska.

Men vi upplever att det kan vara svårt att ”få med” de elever som inte har kommit lika långt i sin utveckling av det engelska språket.

Vi diskuterade vad vi i nuläget gör i klassrummet eller/och vad vi önskar. Tills nu har vi kommit fram till följande:

·         Sjunga! Körläsning! Teater! Också med de äldre!

·         Om man vet att en svagare elev kan, låt den komma till tals då. Bekräftelse är viktig!

·         Lekar är bra, eleverna är avslappnade.

·         Läraren står bredvid och säger före (viskar), eleven repeterar.

·          Låt kompisarna hjälpa till.

·         Vid vissa tillfälla ska vissa elever arbeta med engelska i en liten grupp, t.ex. med samma innehåll som i klassen. Eleverna kan arbeta i en långsammare takt, blir sedda och de kommer lättare till tals. För de blyga elever och för de elever som är i behov av mycket stöd är sådana stunder, när man kan arbeta med engelska i en liten grupp, guld värd!

·         CD-skiva till texterna, lyssna hemma på ljudinspelningen av texten man jobbar med i klassen. Arbeta med hjälp av föräldrarna. Guld värd om det funkar!

·         Hitta saker som är intressanta för eleverna, t.ex. låtar på Youtube.

·         Vid vissa tillfälle 2 lärare i klassen.

·         Arbeta extra med engelska på ett IUP pass eller på elevens val. Om man har en elevens val grupp med engelska är det viktigt att man skiljer mellan elever som behöver mycket träning och elever som vill ha en engelsk utmaning.

·         Grupparbete. Beroende på vad man gör kan man ha en svagare och en starkare elev tillsammans. Ibland kan 2 elever som är jämn i utvecklingen av det engelska språket arbeta tillsammans.

·         Prata, prata engelska!

·         Våga och vilja är A och Ö! Därför ska inte de andra elever skratta, ha dumma kommentarer, göra nedlåtande gester eller rätta.

·         Önskemål: Intensivträning 15 min. – 30 min./dag, bredvid de vanliga engelsklektionerna. Skulle vara perfekt! Börja så tidigt som möjligt med det, så snart man upptäcker att eleven riskerar att inte uppnå kunskapskraven, t.ex.  i åk 3 eller åk 4.
 

Nästa läsår fortsätter vi, på våra projektgruppsträffar, med att lägga fokus på hur vi kan arbeta på bästa sätt på skolorna för att höja de elevernas, som är i behov av mycket stöd, engelska kunskaper.

/Ann