tisdag 19 februari 2013

The big 5 (igen)

Jag vill igen rekommendera en artikel av Göran Svanelid. Katarina har skrivit om The big 5 den 1 och 5 februari. Men då innehållet i artikeln är så viktigt och bra så skriver vi om det igen! Artikeln handlar om de förmågor som våra elever ska utveckla enligt Lpo 11. Göran har analyserat de nya kursplanerna och kommit fram till att det finns fem dominerande förmågor som i olika grad kommer igen i alla ämnen och kunskapskrav. Han har kommit att kalla dem ”The big five” och han menar att det är dessa förmågor som vi lärare ska föra fram i vår undervisning samt IUP, utvecklingssamtal och åtgärdsprogram. De fem dominerande förmågorna är:
·         Analysförmåga
·         Kommunikativ förmåga
·         Metakognitiv förmåga
·         Förmåga att hantera information
·         Begreppslig förmåga
Eftersom detta handlar om förmågor som utvecklas under hela livet är det viktigt att vi startar tidigt med våra elever/barn och ger dem tillfälle/möjlighet att utveckla dessa förmågor. Du kan läsa hela artikeln som heter Lägg krutet på The big 5, genom att klicka här.

Det finns även en öppen Facebookgrupp med namnet The big five!

Årstaskolan har i sin undervisning arbetat med eleverna runt förmågorna, deras arbete kan man ta del av i deras blogg.

När jag letade på nätet för mer information runt ”The big five” hittade jag en blogg som två förskolelärare har skrivit om sitt arbete runt the big five. De har arbetat fram en modell där man har brutit ner de fem förmågorna i delförmågor, modellen känns användbar som utgångspunkt för diskussioner i arbetslag/ämneslag för hur dessa förmågor kan utvecklas optimalt i undervisningen.
Modellen och information om hur en förskolan har arbetat runt förmågorna finner du om du klickar här. Deras arbete är användbart oavsett vilket stadium du arbetar på!!

Vi har fått tillstånd att lägga upp deras diagram här! Det tackar vi för!

Trevlig läsning!

Annalena



Projektetbig5-matris av Therès Åkerblom, Linda Gustavsson & Anders Karlsson är licensierad under en Creative Commons Erkännande-IngaBearbetningar 3.0 Unported licens.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar