måndag 8 september 2014

Lärförståelse och läsundervisning - lärgruppsträff 2 igen

Förra veckan skrev jag om att lärarna i åk 7-9 hade träffats för att diskutera läsning i allmänhet och närläsning i synnerhet. Om du klickar på länken nedan så kommer du till det inlägget:


Idag var det dags för lärarna i åk 4-6 att träffas för att diskutera läsning. Även vi jobbade med förståelsekartor runt frågan Vad anser du är de största vinsterna med närläsning? och här är några av de tankar som kom fram i arbetet:


    det ger aha-upplevelser att man tänker olika
       hur man kan skriva för att förklara egenskaper o dyl. utan att uttrycka det explicit
      man får med delar av det centrala innehållet i närläsningen
       när de läser noggrant tillsammans kanske de tar med de kunskaperna till den självständiga läsningen
       man tränar på att tolka texter
     man får grepp om vad eleverna kan
     utökad ordförståelse
      större engagemang
      eleverna kommunicerar texter på ett annat sätt där de lyssnar på varandra mer
      historierna växer utanför den skrivna historien
      nya kunskaper
    utvecklar fantasin
när man har andras åsikter får man möjlighet att själv tänka om



  En av lärarna använde sig av instruktionen till sina elever när de
  skulle läsa vidare själva ”att nu ska ni närläsa själva, fast inne i huvudet”. Det tyckte vi var ett bra uttryck. 

  Vi diskuterade också de två första kapitlen I Britta Stenssons bok "Mellan raderna - strategier för en tolkande läsundervisning". Var och en hade fått välja ut en rad eller ett stycke som de ville lyfta fram lite extra. Vi hamnade i diskussioner runt högläsning, läsförståelse, tid och pojkars läsning. 

  Några av de citat vi diskuterade var:”Med hjälp av den gemensamma högläsningen skapar vi en gemensam historia”, ”Den kämpande läsaren behöver hjälp att hitta vägar för att förstå samtidigt som han behöver få ett flyt i läsningen”, och ”Många barn vet inte vad de förstår och vad de inte förstår när de läser”.


  Vi landade så småningom i att vi har en stor utmaning och ett härligt arbete i att jobba med läsning i våra grupper på olika sätt. 

  Det roliga med dessa träffar är att de ger så mycket energi och lärdomar om sig själv och andra. Vi lär av varandra hela tiden!

 /Katarina




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar