måndag 1 december 2014

Studiecirkel i förskoleklassens didaktik

Under det här läsåret jobbar lärarna i förskoleklass tillsammans med Annalena (matematikutvecklare) och mig Katarina (språk-, läs- och skrivutvecklare) i studiecirkelform utifrån boken Förskoleklassens didaktik av Katarina Herrlin, Helena Ackesjö och Elisabeth Frank. 

Förskoleklassens didaktik

Det är tolv förskoleklasslärare som är med i studiecirkel, vilket innebär att alla som jobbar i förskoleklass i vår kommun deltar. Utifrån boken diskuterar vi bland annat det svåra med att befinna sig mellan två verksamheter; förskola och skola. Vi har också ett övergripande tema för studiecirkel som handlar om hur man kan arbeta med ord- och begreppsförståelse i förskoleklass. 


Teorier blandas med den praktiska vardagen och samtalen är mycket konstruktiva. Mellan varje träff ska man dels läsa en bit ur boken men även genomföra ett antal praktiska övningar tillsammans med sina elever. Det lästa och övningarna bearbetas på olika sätt på träffarna. Idag har man till exempel fått delge hur man genomförde sorteringsövningarna med sina grupper, vad som gick bra och vad man behövde ändra på. 

Omdömet om boken är att den är riktigt bra och "inte ett dugg torr", så vi kan rekommendera den till alla lärare i förskoleklass.

Vid varje träff läser vi en bit ur Lgr 11 tillsammans och diskuterar vilken innebörd det har för verksamheten. Det tar sin lilla tid, och idag kom vi fram till stycket i första kapitlet som handlar om förståelse och medmänsklighet. Jag tycker det är oerhört viktigt att få gå på djupet i läroplanen för att kunna ta det till sig så att man alltid bär med sig innebörden.

Det är ett härligt gäng förskollärare med många kloka tankar och funderingar.

/Katarina



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar