tisdag 3 april 2012

Inspiration och guldkorn


Fredagen den 30 mars var jag (Ann Ottosson) och Annalena Ranström till Örebro på  ”Inspiration och guldkorn”. Jag hade turen att få ta över Katarina HE:s biljett och det blev en mycket trevlig och inspirerande dag.

Det var flera föreläsningar som pågick samtidigt min dag började med ”IT i lärandet för att nå målen”, med Morgan Henricson. Där fick man lite tips från specialpedagogiska skolmyndigheten. En del av detta kommer Annalena att kolla upp.

Nästa sittning av Lars-Ingmar Johansson, som var inhoppare för en insjuknad Morgan Alling. Hade sett fram emot Alling, men besvikelsen la sig snabbt när man lyssnade på denne man. Han hade varit rektor i Irak under inbördeskriget och var illusionist. Ämnet var ”Förnuft och känsla i ständig konflikt”. Sammanfattningen av hans pass var väl att det man känner något inför, det gör man och att man genom sitt tankesätt kan klara det mesta.

Sista passet fyllde jag med många skratt genom att lyssna på Carl Jan Granqvist som egentligen skulle prata ”Måltid, lek och hälsa”, men hamnade på allt möjligt annat. Han hann dock med att tala om Sapere-metoden, men blandade det med anekdoter och några sidospår som bjöd på goda skratt.

Som sagt, en riktigt trevlig dag. Annalena fyller väl på med sina reflektioner, då vi delvis var på olika föreläsningar.

Min (Annalena´s) dag började jag med en föreläsning med en föreläsning som hette ”Utveckla din matematikundervisning med hjälp av Learning Study” där två pedagoger från Hallsberg, Kristina Drageryd och Malin Erdtman. En givande föreläsning där man fick ta del av deras erfarenheter runt arbete med Learning Study.

Min andra föreläsning för dagen var ”Struktur är viktigt för oroliga barn” som hölls av två pedagoger från Örebro, Maria Blomberg och Andrea Persson. De berättade om sitt arbete med att skapa struktur för elever både socialt och i undervisningen. Man fick med sig många idéer och matnyttiga saker.

Min sista föreläsning för dagen var den som Ann har berättat om ovan ”Förnuft och känsla i ständig konflikt”. En bra föreläsning där man fick klart för sig varför vi människor många gånger gör som vi gör och att vi är så mycket starkare än vad vi tror. En föreläsning som man lämnade med ett leende på läpparna!

Ann & Annalena

1 kommentar:

  1. Tack för att ni gav oss möjligheten att läsa om vad ni varit med om. Jag hoppas att andra följer efter.

    SvaraRadera