torsdag 19 april 2012

Intressanta artiklar


Vikten av att prata matematik!

Matematikpedagogiken lade under 1990-talet över ett större ansvar på eleverna. Åse Hansson som tidigare har arbetat som lärare i matematik, men numera är lärarutbildare vid Göteborgs universitet, visar i sin avhandling att det kan vara en orsak till de senaste årens försämrade matematikresultat. Läs hela artikeln här.

Formativ bedömning gör lärande synligt

Att arbeta formativt handlar om att ta reda på så mycket som möjligt om sina elevers kunskaper och forma undervisningen efter dem, säger forskaren Torulf Palm. Läs mer här.

Andra intressanta artiklar om formativbedömning:

Formativ bedömning i ett historiskt perspektiv
Redan på 1600-talet jobbade lärare med formativ bedömning. Men dagens lärarkår har tappat bort bedömningskunnandet. Den kunskapen måste tas tillbaka, tycker forskaren Christian Lundahl. Läs mer här.

1 000 mattelärare utbildas till att coacha kollegor

Matematikundervisningen är för dålig i svenska skolor, anser utbildningsminister Jan Björklund. Regeringen har därför beslutat att avsätta pengar för att utbilda duktiga matematiklärare att i sin tur undervisa sina kollegor. Läs mer här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar