fredag 20 april 2012

Utlottning

I går var alla ämnesutvecklarna på läromedelsmässa i Karlstad. Där kunde vi ta del av ett stort antal förlags läromedel samt lyssna på några korta seminarier. Vi kommer att skriva lite mer om vad vi fick ta del av framöver.



Vi börjar med att lotta ut en kortlek som stimulerar till bokprat bland eleverna.Jag får ofta frågan om jag kan rekommendera någon bra bok som man kan läsa högt för klassen så nu bollar jag den frågan vidare till er. För att få delta i utlottningen så ska man i kommentarsfältet nedan skriva sitt/sina bästa högläsnings-tips.Glöm inte att skriva vilken ålder de elever har haft som du har använt boken tillsammans med.

Tänk nu till vilka böcker som du tycker fungerar bra att läsa högt och skriv i kommentarsfältet nedan.

Vi drar en vinnare 2 maj och meddelar det här på bloggen.


Listan på boktips publiceras i sin helhet efter den 2 maj.


/Katarina

6 kommentarer:

  1. Jag har läst Offensiv Röda Nunnan av Monika Zak och den passar för klasserna 6-8, tycker jag.Boken handlar om gatubarn i Guatemala och författaren baserar den på verkliga händelser, men har satt ihop dem lite som det passar. Jag har använt den i min vägledda högläsning och vi har jobbat med kopplingar enligt Keene och Zimmerman, d.v.s. jämfört med andra texter, med kunskaper om världen, personliga erfarenheter och med det vi vet om författaren.

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset Malin. Hoppas att du kan få med dig tips härifrån så småningom.

    /Katarina

    SvaraRadera
  3. Jag har läst "Legenden om Tann" av Niklas Krog.(4 böcker hittills)
    Den handlar om en dvärg som lämnar sitt hem inne i berget och ger sig ut på äventyr. Hans bästa vän är en ek, som heter Bladhus.. Han träffar Skogsflickan Aina och de kämpar mot en stor best och en farlig drake.
    Jag har läst boken för en 4-5:a och de tyckte mycket om den.
    Böckerna bör läsas i ordning eftersom handlingen för framåt.
    1. Skogsflickan
    2. Bestens håla
    3. Drakmötet
    4. Nidaros vrede

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tackar vi för! Det var en ny bokserie för mig.
      /Katarina

      Radera
  4. Böckerna om Mystiska Milla av Unni Linell(eller ev Lindell kommer inte riktigt ihåg) har jag läst för årskurs 1 till 3./ Yvonne G

    SvaraRadera