torsdag 29 januari 2015

Språket betyder ALLT för lärandet!

I går bjöd RUC på en riktigt bra seminariedag med Josefin Nilsson från Örebro. Hon pratade om lässtrategier - erfarenheter och modeller för explicit undervisning. Det blev en dag fylld med aha-upplevelser, inspiration och teori. 

Alla tar vi med oss våra egna upplevelser och erfarenheter från föreläsningar och utbildningar av olika slag. Jag kommer att skriva lite kort om något som jag bär med mig från Josefins seminariedag.

I mitt kollegieblock står det med stora bokstäver: SPRÅKET BETYDER ALLT FÖR LÄRANDET!Allt handlar ju om språket; man tänker, kommunicerar och lär, och det är ju först när man hör sina egna tankar sägas som man själv börjar reflektera över dem.

Jag har lyckan att jobba med en förskoleklass och deras lärare just nu och vi arbetar med att göra bildpromenader och läsa storböcker i smågrupper. Det innebär att vi vuxna har 4-5 elever var tillsammans med en storbok. Gissa om vi tänker, kommunicerar och lär! Hela tiden! Jag blir alldeles varm inombords när jag tänker på dessa stunder av språkflöde.

Idag när jag satt där med mina elever tänkte jag på en annan sak som Josefin sa under sin föreläsning igår: "Jag kan inte anpassa min undervisning om jag inte hör av eleverna tänker". Insåg efter en liten stund att om jag bara lyssnade så kunde jag uppfatta elevernas behov. Och just då var de hur sugna som helst på att läsa storboken högt på egen hand. Oj, vad de läste! De hade full koll. Det handlar om att vara lyhörd och fånga de tillfällen som ges till att språka.

Vi gjorde en Wordle tillsammans där man fick skriva ett ord som man tog med sig från föreläsningen. Då blev det följande bild där de ord som är störst var de som förekom oftast.




Jag rekommenderar verkligen alla att lyssna på Josefin Nilsson.


Katarina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar