torsdag 28 mars 2013

Hörförståelse på mellanstadiet

Oftast, när eleverna lyssnar på en engelsk autentisk röst under den engelsklektionen, får de hjälp med att förstå vad som sägs med hjälp av bilder (film eller foto) eller tillhörande script.

Jag tycker det är viktigt att också träna på rena hörövningar i engelska, utan bilder, film eller text.  Jag tror att det glöms bort ibland.

Ett bra sätt för att träna hörförståelsen är först att "bara" lyssna på en text från t.ex. ett läromedel, utan hjälp av bild eller text. Man pratar i klassen om temat som texten handlar om innan man lyssnar på ljudfilen, så att alla elever har ungefär samma förförståelsen om temat. Efter lyssnandet diskuterar man med klassen vad ljudfilen handlar om. Sedan kan de lyssna en eller flera gånger till, eventuellt med bild och text bredvid.



Jag fick ett bra tips på en ren hörövning av Maria Svanlind när jag var på verksamhetsbesök hos henne.
Serien heter "Modern Ghost Stories Junior". Det är en serie av 10 olika berättelser som är 12 min. långa vardera, produktionsår är 2012, riktat mot åk 5 och åk 6 elever, som finns på Mediecenter Värmland. Varje del består av en ljudfil som man kan streama eller ljud-CD som man beställer. Varje del har ett tillhörande script och flera arbetsövningar som man kan ladda ner och/eller skriva ut.
Berättelserna är intressanta för eleverna, moderna och en mycket bra träning inför de nationella proven (hörförståelsedelen) i engelska. Länken: http://www.sli.se/prodinfo.asp?a=UR174451&se=0&sid=0&db=33.
  

Viktigt är att man gör ett för -och efterarbete med eleverna runt berättelserna! Exempel på förarbete: diskutera betydelsen av vissa ord och prata runt temat i berättelsen, såklart på engelska :).
Exempel på efterarbete: skriva en sammanfattning av berättelsen eller/och arbeta med några övningar som finns med i tillhörande arbetsblad.

//Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar