torsdag 3 maj 2012

Projektgruppen engelska, tips till engelska lektioner och studieresa



Vi i projektgruppen för engelska hade träff förra veckan. Vi har samlat på oss många tips till meningsfulla lektioner i engelska. Här kommer några förslag:


 - http://www.teachingenglish.org.uk/flashcard-maker,”Flashcard maker”, man kan göra egna ”flashcards”= bilder med eller utan ord eller fraser. Passar perfekt när man har lågstadieelever och vill lära ut nya engelska ord t.ex. när man arbetar med ett tema, innan man lär ut en sång eller innan man arbetar med en berättelse. Efter att ha arbetat med orden kan man sätta ordbilderna på väggen i klassrummet eller samla i en stor bok ”klassens engelska ordbok”. Mer idéer om hur man kan använda ”flashcards” kan man läsa om på http://www.teachingenglish.org.uk/articles/using-flash-cards-young-learners. Hemsidan http://www.teachingenglish.org.uk/har också många färdiga ”flashcards” att printa ut. Man måste ha ett konto för att kunna använda allt på hemsidan, men det är lätt att skaffa och gratis.


     -          Många enkla lekar kan man använda på engelsk lektionerna.  Jaana Hissa från projektgruppen, som har en åk 1, gav ett exempel: Vi arbetade på engelska lektioner runt temat ”kläder”. För att låta eleverna träna på de engelska orden ställer sig en elev framme vid tavlan med ansiktet vänt mot tavlan. Resten av klassen står bak i klassrummet. Eleven som står där framme säger t.ex. ”black socks”. De eleverna som har ”black socks” kan ta ett steg framåt. Så går det vidare tills den förste eleven har passerat en linje framme i klassrummet. Den eleven får sen bli den som står framme och ropar ut namn på vissa kläder.
-          Fler tips på enkla lekar: Marie Juvél tipsade om att man kan leka ”under hökens vingar” på engelska, Susanne Skogsberg hade gjort en ”memory”-kortlek med påskord, och Lena Nordin tipsade om  att man kan genomföra spelet ”med andra ord” med engelska ord.


-        Susanne Skogsberg tipsade om en jättebra lek där man tränar på ”synonyms and opposites”. Hon hade leken på svenska och bytte ut de svenska orden mot engelska ord. Det är en paruppgift och man behöver tärningar och markörer och nedanstående spelplan.

synonyms

opposites

-       Eleverna hos Carina Olofsson (åk 4) hade genomfört en skrivövning som där de skrev runt en bild ”What is this dolphin doing?”, Carina hittade bilden på www.education.com. Hos Marie Juvél hade åk 4-eleverna också gjort en skrivövning efter att de hade arbetat med tema ”vinter” på de engelska lektioner. 

What is this dolphin doing?













        










 -        Carina Olofsson tipsade om ett spel som hon hittade på www.lektion.se som innehåller övningar på engelska om temat “kroppen”, passande för åk 3. Leken heter ”The body game”.


-       Susanne Skogsberg och Carina Olofsson tipsade om många spel som de hade hämtat från webbsidan www.education.com. Målet med spelen är att eleverna ska träna på det muntliga engelska. Man loggar in på www.education.com, sedan går man upp till "worksheets" i det gröna fältet. Där väljer man "Printable Board Games". Sedan kan man där söka på namnet, eller välja utifrån årskurs och ämne i vänsterkanten så får man massor av förslag! Med spelet ”Ant picnic” tränade eleverna på ord om temat ”mat” och med spelet "Alphabet or Number Derby” tränade eleverna på det engelska alfabetet och siffror. Några andra spel tränade på engelska ord som man använder när man spelar ett spel t.ex. ”Fast Track” och ”Monster Mix-up”. Susanne berättade att hon kände att hon hade lyckats med lektionen när hon hörde en elev ropa ut: ” Nu har jag lost my turn”!


-          Ett annat tips jag fick av Inger Granli är ”tongue twisters”. De hittar man på http://learnenglishkids.britishcouncil.org/en/tongue-twisters.  Ett exempel på en ”tongue twister är "If you want to buy, buy, if you don't want to buy, bye bye!" och"How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck could chuck wood". Man lyssnar på en engelsk autentisk röst som säger meningarna snabbare och snabbare med hjälp av högtalare ansluten till datorn. Inger berättade att hennes elever älskade övningen, eleverna ville ta hem övningarna och visa föräldrarna. Det är en rolig kort övning man kan genomföra för att träna engelsk uttal.
-          Ett tips från Sofia Gustavsson för mellanstadieeleverna: Eleverna diskuterar i små grupper meningar som börjar med: "Would you rather..."  t.ex. "Would you rather find true love or 100 000 dollars?" eller "Would you rather sit on fire for 5 seconds or eat fifty flies?". Eleverna berättar på engelska varför de valde vad.
Meningarna  hittar man lätt på webben om man lägger in "would you rather for kids" i googles sökmotor t.ex. på
http://www.quibblo.com/quiz/3gyDAmE/would-you-rathercool-kids-take-this-quiz och http://www.jubed.com/youth_ministry/view/Would-you-rather
.

Till slut, men inte minst: Siv Dahlgren kom med en intressant idé:, vi kan söka pengar för att göra en studieresa utomlands, t.ex. för att titta hur andra skolor från andra länder med engelska som andraspråk arbetar framgångsrik med språkundervisning.

//Ann


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar