fredag 27 januari 2012

Intressanta böcker!


Läst intressant litteratur i matematik!

Jag har läst två intressanta och inspirerande böcker om matematikdidaktik Så erövrar barnen matematiken – Talradsmetoden ger nya möjligheter av Bo Johansson och Michael Wirth och Varför är subtraktion svårt? Orsaker och förslag till åtgärder av Bo Johansson. Två böcker som grundligt går igenom barns matematiska utveckling. De ger förslag på hur man kan arbeta för att ge eleverna en gedigen grund att stå på och vilka matematiska metoder som är utvecklingsbara. Kort sagt två bra böcker som ger en bra grund till att förstå elevernas tidiga matematiska utveckling och hur du som undervisande pedagog kan stimulera denna utveckling.


Ha en bra dag!

Annalena



Matematik litteraturtips!

Böcker som anställda inom skolan i Filipstads kommun kan låna:

 
Tal och tanke — matematikundervisning från förskoleklass till årskurs 3.
Av: Ida Heiberg Solem, Bjornar Alseth och Gunnar Nordberg. Studentlitteratur, 2011.

• Vad ska elever lära sig i matematik?
• Hur kan lärare stötta och öka elevernas matematiska förståelse och kompetens?
• Hur kan matematikundervisningen bidra till att skapa goda läroprocesser?


Tal och tanke skriver författarna om matematiken, eleverna och undervisningen. De beskriver hur lärare i matematik i de tidiga skolåren kan inspirera, motivera, utmana och stötta eleverna. Framställningen är först och främst praktiskt baserad men forskning och teorier om matematik, barns matematiklärande och matematikundervisning ligger till grund för bokens innehåll. Beskrivningar, analyser och diskussioner baseras på praxis i klassrummet, konkreta elevexempel och praktiska undervisningssituationer. Författarna ger också förslag på undervisningsaktiviteter och frågor att diskutera med eleverna. Med grundlig teoretisk förankring och praktiska exempel är boken ett bra stöd för lärarstudenter och verksamma lärare som vill bidra till utvecklingen av elevers matematikkunskaper och ge barn ett positivt möte med matematikämnet (www.studentlitteratur.se).

Så erövrar barnen matematiken – Talradsmetoden ger nya möjligheter
Av: Bo Johansson och Michael Wirth, Kunskapsföretaget AB, 2007

 I boken presenteras en metod och förslag på övningar som kan användas i den tidiga matematikundervisningen för att befästa begrepp, antal och siffror. Metoden är en utveckling av barns naturliga utveckling och förståelse av antal och siffror. Hur man kan hjälpa dem vidare och undvika missförstånd.


Varför är subtraktion svårt? Orsaker och förslag till åtgärder

Av: Bo Johansson. Kunskapsföretaget AB, 2011.


I boken presenteras ett förslag på undervisning i subtraktion under de tidiga skolåren. Till grund för detta förslag ligger en undersökning av svenska elevers färdigheter i subtraktion i årskurs 1-4.
Hans idé bygger på att man borde arbeta vidare utifrån de strategier som eleven har hittat på egen hand och som har en hög effektivitet.   

Barn och matematik
Av: Ann Ahlberg. Studentlitteratur, 2009.



Hur lär sig barn räkna och lösa matematiska problem? Hur uppfattar de den matematik de möter i skolan? Denna bok ger en bild av hur lågstadieelever upplever och förstår matematisk problemlösning och hur undervisningen kan utformas för att stimulera intresse och nyfikenhet inför matematiken. Författaren redovisar relevant forskning om barns inlärning och analyserar hur forsknings rönen kan komma till nytta i den praktiska verksamheten i skolan. Hon beskriver en undervisning som tar sin utgångspunkt i problemlösning och visar hur bild och berättande kan ge en ny dimension åt matematiken. Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av lärare som undervisar i matematik på lågstadiet (studentlitteratur.se).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar