fredag 27 januari 2012

Lust att lära!


Last but not least!
Hello!Now it´s my turn J….
Nu är det min tur, ämnesutvecklare i engelska för skolorna med åk 1 – 6 i Filipstads kommun. Precis som Annalena är det mitt första inlägg i en blogg.
Mina funderingar: Hur ska det gå? Vad vill och får jag skriva? Blir mina inlägg korrekta och intressanta? Som tur är har vi en handledare, vår kära kollega Katharina <3!

När jag gick i skolan (det var länge sen!) var jag inte särskilt begåvad i språk. Jag hade svårt med att skriva uppsatser på mitt modersmål och det är fortfarande inte så lätt för mig. Till det här inlägget fick jag fundera några dagar och det tog mig några timmar att skriva det också...
När jag var 16 år, fick jag plugga franska under sommarlovet för att jag fick göra om min examen i franska. Jag har alltid sett mig själv som "inte duktig" i språk.

Men nu pratar jag 5 språk: nederländska, franska, engelska, tyska och svenska.
Hur gick det där till, kan man undra? Svaret på den fråga är "vilja och träning". Jag har bott i olika länder och är pratglad, så jag ville kommunicera med folk. Jag lärde mig de där språken för att jag hade viljan och jag mådde inte dåligt när jag sa fel.

Så för mig är det självklart: viljan och lusten att lära sig ett språk och att ha ett gott självförtroende är de största faktorerna till framgång i allt, inte bara till att lära sig andra språk.

En pedagog som undervisar i engelska ska se till att eleverna tycker det är kul att lära sig engelska! Låt eleverna arbeta i grupp, arbeta med (för eleverna) intressanta texter, låt eleverna ha kontakt med andra elever från ett annat land som har engelska som sitt andra språk "in reality", lär eleverna att det inte är fel att säga eller skriva fel så länge budskapet framgår och... repetera ofta så det sitter!

Det är vad jag tror och jag fick bekräftelse på min övertygelse när jag gick en jättebra engelsk kurs, hösten 2010, vid Örebros universitet på 15 poäng under ledning av en underbar professor, Ulf Levihn.

"With kindly regards" or "Goodbye, see you again"
Ann









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar