fredag 23 mars 2012

Litteratur angående matematik


Litteratur som finns att låna hos mig, anställda inom Filipstads kommun kan maila mig på: annalena.ranstrom@edu.filipstad.se, så skickar jag dem.

Ahlberg, A. (2009). Barn och matematik. Lund: Studentlitteratur. Läs mer här.  






Bentley, P-O & C. (2011). 51-49=18 Det beror på hur man räknar. Stockholm: Liber.


Per-Olof och Christine Bentley har tillsammans skrivit boken 51-49=18, Det beror på hur man räknar – matematikdidaktik för grundlärare. En riktigt bra och inspirerande bok där de delar med sig av sina erfarenheter utifrån forskning runt matematik. De delar med sig av både fallgropar och framgångsfaktorer, en väldigt läsvärd bok. Säljs av Liber, läs mer om den här.

Berggren, P. & Lindroth, M. Laborativ matematik - för en varierad undervisning.
Läs mer här.

Bergius, B. & Emanuelsson, L. (2008). Hur många prickar har en gepard? NCM, Göteborgs universitet. Läs mer här.
Bergius, B., Emanuelsson, G., Emanuelsson, L. & Ryding, R. (red) (2011). Matematik - ett grundämne. NCM, Göteborgs universitet.
Boesen, J. m fl (red) (2006). Lära och undervisa matematik: internationella perspektiv. NCM, Göteborgs universitet.
Brandell, G., Grevholm, B., Wallby, K., Wallin, H. (red) (2009). Matematikdidaktiska frågor – resultat från en forskarskola. NCM, Göteborgs universitet. Läs mer här.
Heidberg-Solem, I. (2011) Tal och tanke - matematikundervisning från förskoleklass till årskurs 3. Lund: Studentlitteratur. Läs mer här.
Hodgen, J. & William, D. (2011). Mathematics inside the black box. Stockholms universitets förlag.
Johansson, B. & Wirth, M. (2007). Så erövrar barnen matematiken -Talradsmetoden ger nya möjligheter. Uppsala: Kunskapsföretaget AB
Läs mer här.
Johansson, B. (2011). Varför är subtraktion svårt? Orsaker och förslag på åtgärder. Uppsala: Kunskapsföretaget AB
Läs mer här.
Kiselmann, C. & Mouwitz, L. (2008). Matematiktermer för skolan. NCM, Göteborgs universitet. Läs mer här.

Ljungbald, A-L. (2003). Matteverktyg. Varberg: Argument
Löwing, M. (2010). Grundläggande aritmetik -Matematikdidaktik för lärare. Lund: Studentlitteratur. Läs mer här.
Maak, A. & Wemhöhner, K. (2007). Matte med hela KROPPEN. Varberg: Argument

McIntosh, A. (2008). Förstå och använda tal – en handbok. NCM, Göteborgs universitet. Läs mer här.
Myndigheten för Skolutveckling (2003). Att granska och förbättra kvalitet. Studiehandledning. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling.
Myndigheten för skolutveckling (2003). Baskunnande i matematik. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling.
Myndigheten för skolutveckling (2008). Att lyfta den pedagogiska praktiken. Vägledning för processledare. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling. Läs mer här.
Myndigheten för Skolutveckling (2008). Mer än matematik. Stockholm: Liber.
Nämnaren nr 1, 2012 Läs mer här.
Nämnaren nr 3, 2011 Läs mer här.
Nämnaren nr 4, 2011 Läs mer här.
Olsson, I. & Forsbäck, M. (2008). ALLA KAN LÄRA SIG MATEMATIK. Stockholm: Natur & kultur. Läs mer här.
Pettersson, A. (2010). Bedömning av kunskap – för lärande och undervisning i matematik. Stockholm: Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik, Stockholms universitet. Läs mer här.
Skolverket (2009). Resursfördelning utifrån förutsättningar och behov? Rapport 330. Stockholm: Skolverket. Läs mer här.
Skolverket (2012). Laborativ matematik konkretiserande undervisning och matematikverkstäder. Läs mer här.
Skolverket (2012). Lesson study och Learning study samt IKT i matematikundervisningen. Läs mer här.
Skolverket (2012). Matematikundervisning i grundsärskolan. Läs mer här.
Skolverket (2012). Tid för matematik. Läs mer här.
Skolverket Rapport 282 (2006). Lusten och möjligheten. Om lärares betydelse, arbetssituation och förutsättningar. Stockholm: Skolverket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar