|
|
Ahlberg, A. (2009). Barn och matematik. Lund: Studentlitteratur.
Läs mer här.
Bentley, P-O & C.
(2011). 51-49=18 Det beror på hur man räknar. Stockholm: Liber.

Per-Olof
och Christine Bentley har tillsammans skrivit boken 51-49=18, Det beror på hur man räknar –
matematikdidaktik för grundlärare. En riktigt bra och inspirerande bok där
de delar med sig av sina erfarenheter utifrån forskning runt matematik. De delar
med sig av både fallgropar och framgångsfaktorer, en väldigt läsvärd bok. Säljs
av Liber, läs mer om den här.
Berggren, P. & Lindroth, M. Laborativ matematik - för en varierad undervisning.
Läs mer här.
|
Bergius, B. & Emanuelsson, L. (2008). Hur många prickar har en
gepard? NCM, Göteborgs universitet. Läs mer här.
|
Bergius, B., Emanuelsson, G., Emanuelsson, L. & Ryding, R. (red)
(2011). Matematik - ett grundämne. NCM, Göteborgs universitet.
|
Boesen, J. m fl (red) (2006). Lära och undervisa matematik:
internationella perspektiv. NCM, Göteborgs universitet.
|
Brandell, G., Grevholm, B., Wallby, K., Wallin, H. (red) (2009). Matematikdidaktiska
frågor – resultat från en forskarskola. NCM, Göteborgs universitet. Läs mer här.
|
Heidberg-Solem, I. (2011) Tal och tanke - matematikundervisning från
förskoleklass till årskurs 3. Lund: Studentlitteratur. Läs mer här.
|
Hodgen, J. & William, D. (2011). Mathematics
inside the black box. Stockholms universitets förlag.
|
Johansson, B. & Wirth, M. (2007). Så erövrar barnen matematiken
-Talradsmetoden ger nya möjligheter. Uppsala: Kunskapsföretaget AB
Läs mer här.
|
Johansson, B. (2011). Varför är subtraktion svårt? Orsaker och förslag
på åtgärder. Uppsala: Kunskapsföretaget AB
Läs mer här.
|
Kiselmann, C. & Mouwitz, L. (2008). Matematiktermer för skolan.
NCM, Göteborgs universitet. Läs mer här.
|
Ljungbald, A-L. (2003). Matteverktyg. Varberg: Argument
|
Löwing, M. (2010). Grundläggande aritmetik -Matematikdidaktik för
lärare. Lund: Studentlitteratur. Läs mer här.
|
Maak, A. & Wemhöhner, K. (2007). Matte med hela KROPPEN.
Varberg: Argument
|
McIntosh, A. (2008). Förstå och använda tal – en handbok. NCM,
Göteborgs universitet. Läs mer här.
|
Myndigheten för Skolutveckling (2003). Att granska och förbättra
kvalitet. Studiehandledning. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling.
|
Myndigheten för skolutveckling (2003). Baskunnande i matematik.
Stockholm: Myndigheten för skolutveckling.
|
Myndigheten för skolutveckling (2008). Att lyfta den pedagogiska
praktiken. Vägledning för processledare. Stockholm: Myndigheten för
skolutveckling. Läs mer här.
|
Myndigheten för Skolutveckling (2008). Mer än matematik.
Stockholm: Liber.
|
|
|
|
Olsson, I. & Forsbäck, M. (2008). ALLA KAN LÄRA SIG MATEMATIK.
Stockholm: Natur & kultur. Läs mer här.
|
Pettersson, A. (2010). Bedömning av kunskap – för lärande och
undervisning i matematik. Stockholm: Institutionen för matematikämnets
och naturvetenskapsämnenas didaktik, Stockholms universitet. Läs mer här.
|
Skolverket (2009). Resursfördelning utifrån förutsättningar och behov?
Rapport 330. Stockholm: Skolverket. Läs mer här.
|
Skolverket (2012). Laborativ matematik konkretiserande undervisning
och matematikverkstäder. Läs mer här.
|
Skolverket (2012). Lesson study och Learning study samt IKT i
matematikundervisningen. Läs mer här.
|
Skolverket (2012). Matematikundervisning i grundsärskolan. Läs mer här.
|
|
Skolverket Rapport 282 (2006). Lusten och möjligheten. Om lärares
betydelse, arbetssituation och förutsättningar. Stockholm: Skolverket.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar