tisdag 9 oktober 2012

Läromedel

Läromedlen i den svenska grundskolan


Skolverket har i sin forskning för skolan skrivit en serie dokument som rör läromedel i skolan. Klicka här om du vill läsa samtliga dokument. De skriver bland annat att läroboken styr undervisningen mer i naturorienterade ämnen och matematik än vad den gör i de samhällsorienterade ämnena. Matematik är det ämne där läroboken styr mest.Många gånger använder läraren de exempel som finns i boken vid genomgångar, detta leder till att all undervisning blir lik den som är i boken och inte så varierad. Forskarna ser en fara med matematikböcker med olika "spår"/svårighetsnivåer då elever kan fastna i ett för lätt spår och inte ha möjlighet att utveckla sin matematiska förmåga fullt ut eller i den omfattning som vidare studier kräver.

Det är viktigt att hela tiden göra didaktiskt medvetna val, då man inte kan lita på att boken täcker alla områden som eleven behöver arbeta med. Sedan 1991 granskas inga läromedel innan de ges ut, idag granskas läromedel i efterhand. På många skolor byter man läromedel för sällan så många böcker innehåller information som inte stämmer med verkligheten eller rådande styrdokument. I dessa dokument skriver de även om hur man kan använda sig av digitala verktyg i undervisningen och att denna teknik rätt använd kan erbjuda en bättre potential för lärande.

Intressant läsning som leder till att man tittar med kritiskt på sitt läromedel.

//Annalena



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar