onsdag 14 mars 2012

Reflekterande läsare och skribenter

I kursplanen i svenska kan man i kunskapskraven för årskurs 3 läsa:

"Dessutom kan eleven föra enkla resonemang om ett tydligt framträdande budskap i texter och relatera detta till egna erfarenheter", "Dessutom kan eleven utifrån givna frågor ge enkla omdömen om sina egna och andras texter samt utifrån respons bearbeta och förtydliga sina texter på ett enkelt sätt" samt "Eleven kan samtala om elevnära frågor och ämnen genom att ställa frågor, ge kommentarer och framföra egna åsikter" (s. 227).

Man finner samma kunskapskrav för årskurs 6 och för årskurs 9 fast då går de ännu djupare i de olika momenten.

Hur ska vi då kunna lyckas med dessa kunskapskrav? 

Framför allt behöver vi genomföra en undervisning som stimulerar alla barn att utvecklas till reflekterande läsare och skribenter. Då handlar det till stor del att arbeta med litteratur- och textsamtal. Det finns tre mycket bra och lättlästa böcker som beskriver hur man kan arbeta med reflekterande läsning och skrivning. Man får handfasta tips och redskap för att kunna utveckla sina elevers läsning och skrivning samtidigt som man får en teoretisk bakgrund. 

Den meningsfulla språkväven av Rigmor Lindö


Mellan raderna - Strategier för en tolkande läsundervisning av Britta Stensson


Kiwimetoden av Anne-Marie Körling


Om någon av er som jobbar i Filipstads kommun är intresserade av att komma igång med att jobba med någon av ovanstående böcker enskilt eller i grupp så kan ni höra av er till mig.

/Katarina



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar