Läst
intressant litteratur i matematik!
Jag har läst två
intressanta och inspirerande böcker om matematikdidaktik Så erövrar barnen matematiken – Talradsmetoden ger nya möjligheter av
Bo Johansson och Michael Wirth och Varför
är subtraktion svårt? Orsaker och förslag till åtgärder av Bo Johansson. Två böcker som grundligt
går igenom barns matematiska utveckling. De ger förslag på hur man kan arbeta
för att ge eleverna en gedigen grund att stå på och vilka matematiska metoder
som är utvecklingsbara. Kort sagt två bra böcker som ger en bra grund till att
förstå elevernas tidiga matematiska utveckling och hur du som undervisande
pedagog kan stimulera denna utveckling.
Ha en bra dag!
Annalena
Tal och tanke — matematikundervisning från förskoleklass till årskurs 3.
I Tal och tanke skriver författarna om matematiken, eleverna och undervisningen. De beskriver hur lärare i matematik i de tidiga skolåren kan inspirera, motivera, utmana och stötta eleverna. Framställningen är först och främst praktiskt baserad men forskning och teorier om matematik, barns matematiklärande och matematikundervisning ligger till grund för bokens innehåll. Beskrivningar, analyser och diskussioner baseras på praxis i klassrummet, konkreta elevexempel och praktiska undervisningssituationer. Författarna ger också förslag på undervisningsaktiviteter och frågor att diskutera med eleverna. Med grundlig teoretisk förankring och praktiska exempel är boken ett bra stöd för lärarstudenter och verksamma lärare som vill bidra till utvecklingen av elevers matematikkunskaper och ge barn ett positivt möte med matematikämnet (www.studentlitteratur.se).
Så erövrar barnen matematiken – Talradsmetoden ger nya möjligheter
Varför är subtraktion svårt? Orsaker och förslag till åtgärder
Av: Bo Johansson. Kunskapsföretaget AB, 2011.
I boken presenteras ett förslag på undervisning i subtraktion under de tidiga skolåren. Till grund för detta förslag ligger en undersökning av svenska elevers färdigheter i subtraktion i årskurs 1-4.
Hans idé bygger på att man borde arbeta vidare utifrån de strategier som eleven har hittat på egen hand och som har en hög effektivitet.
Hur lär sig
barn räkna och lösa matematiska problem? Hur uppfattar de den matematik de
möter i skolan? Denna bok ger en bild av hur lågstadieelever upplever och
förstår matematisk problemlösning och hur undervisningen kan utformas för att
stimulera intresse och nyfikenhet inför matematiken. Författaren redovisar
relevant forskning om barns inlärning och analyserar hur forsknings rönen kan
komma till nytta i den praktiska verksamheten i skolan. Hon beskriver en
undervisning som tar sin utgångspunkt i problemlösning och visar hur bild och
berättande kan ge en ny dimension åt matematiken. Boken är avsedd för
grundutbildning och fortbildning av lärare som undervisar i matematik på
lågstadiet (studentlitteratur.se).
Matematik
litteraturtips!
Böcker som anställda inom skolan i
Filipstads kommun kan låna:
Tal och tanke — matematikundervisning från förskoleklass till årskurs 3.
Av: Ida Heiberg Solem, Bjornar Alseth och
Gunnar Nordberg. Studentlitteratur, 2011.
• Vad ska elever lära sig i matematik?
• Hur kan lärare stötta och öka elevernas matematiska förståelse och kompetens?
• Hur kan matematikundervisningen bidra till att skapa goda läroprocesser?
• Vad ska elever lära sig i matematik?
• Hur kan lärare stötta och öka elevernas matematiska förståelse och kompetens?
• Hur kan matematikundervisningen bidra till att skapa goda läroprocesser?
I Tal och tanke skriver författarna om matematiken, eleverna och undervisningen. De beskriver hur lärare i matematik i de tidiga skolåren kan inspirera, motivera, utmana och stötta eleverna. Framställningen är först och främst praktiskt baserad men forskning och teorier om matematik, barns matematiklärande och matematikundervisning ligger till grund för bokens innehåll. Beskrivningar, analyser och diskussioner baseras på praxis i klassrummet, konkreta elevexempel och praktiska undervisningssituationer. Författarna ger också förslag på undervisningsaktiviteter och frågor att diskutera med eleverna. Med grundlig teoretisk förankring och praktiska exempel är boken ett bra stöd för lärarstudenter och verksamma lärare som vill bidra till utvecklingen av elevers matematikkunskaper och ge barn ett positivt möte med matematikämnet (www.studentlitteratur.se).
Så erövrar barnen matematiken – Talradsmetoden ger nya möjligheter
Av: Bo Johansson och Michael Wirth,
Kunskapsföretaget AB, 2007
I boken
presenteras en metod och förslag på övningar som kan användas i den tidiga
matematikundervisningen för att befästa begrepp, antal och siffror. Metoden är
en utveckling av barns naturliga utveckling och förståelse av antal och
siffror. Hur man kan hjälpa dem vidare och undvika missförstånd.
Varför är subtraktion svårt? Orsaker och förslag till åtgärder
Av: Bo Johansson. Kunskapsföretaget AB, 2011.
I boken presenteras ett förslag på undervisning i subtraktion under de tidiga skolåren. Till grund för detta förslag ligger en undersökning av svenska elevers färdigheter i subtraktion i årskurs 1-4.
Hans idé bygger på att man borde arbeta vidare utifrån de strategier som eleven har hittat på egen hand och som har en hög effektivitet.
Barn och matematik
Av: Ann Ahlberg. Studentlitteratur, 2009.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar