Vikten av att prata matematik!
Matematikpedagogiken lade
under 1990-talet över ett större ansvar på eleverna. Åse Hansson som tidigare
har arbetat som lärare i matematik, men numera är lärarutbildare vid Göteborgs
universitet, visar i sin avhandling att det kan vara en orsak till de senaste
årens försämrade matematikresultat. Läs hela artikeln här.
Formativ bedömning gör lärande
synligt
Att arbeta formativt handlar om att ta reda på så
mycket som möjligt om sina elevers kunskaper och forma undervisningen efter
dem, säger forskaren Torulf Palm. Läs mer här.
Andra intressanta artiklar om formativbedömning:
Formativ bedömning i ett historiskt perspektiv
Redan
på 1600-talet jobbade lärare med formativ bedömning. Men dagens lärarkår har
tappat bort bedömningskunnandet. Den kunskapen måste tas tillbaka, tycker
forskaren Christian Lundahl. Läs mer här.
1 000 mattelärare utbildas till att coacha kollegor
Matematikundervisningen
är för dålig i svenska skolor, anser utbildningsminister Jan Björklund.
Regeringen har därför beslutat att avsätta pengar för att utbilda duktiga
matematiklärare att i sin tur undervisa sina kollegor. Läs mer här.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar