PRESSMEDDELANDE 2012-12-11
Fjärdeklassare sämre i läsning men bättre i NO
Svenska fjärdeklassares läsförmåga har försämrats men deras kunskaper i naturvetenskap har förbättrats. Bland åttondeklassarna har resultaten i matematik försämras ytterligare. Det visar de internationella kunskapsmätningarna TIMSS 2011 och PIRLS 2011. I matematik och naturvetenskap lär sig också svenska elever mindre mellan årskurs 4 och 8 än i andra länder.
-Sammantaget är det en fortsatt bekymmersam utveckling även om det också finns vissa ljusglimtar, säger Skolverkets generaldirektör Anna Ekström.
Totalt deltog nästan 4700 svenska elever i PIRLS 2011 som mäter fjärdeklassares läsförmåga. Sverige har deltagit i de två tidigare undersökningarna 2001 och 2006. I TIMSS 2011 deltog över 10 000 svenska elever i årskurs 4 och 8. Undersökningen mäter elevernas kunskaper i matematik och naturvetenskap. Sverige deltog i TIMSS 1995, 2003 och 2007.
Totalt deltog nästan 4700 svenska elever i PIRLS 2011 som mäter fjärdeklassares läsförmåga. Sverige har deltagit i de två tidigare undersökningarna 2001 och 2006. I TIMSS 2011 deltog över 10 000 svenska elever i årskurs 4 och 8. Undersökningen mäter elevernas kunskaper i matematik och naturvetenskap. Sverige deltog i TIMSS 1995, 2003 och 2007.
De svenska elevernas resultat
- Läsning årskurs 4. Resultatet har försämrats ytterligare sedan 2006 men ligger fortfarande över EU/OECD-genomsnittet. 2001 presterade eleverna i topp.
- Matematik årskurs 4. Resultatet ligger på samma nivå som 2007 men under EU/OECD-genomsnittet.
- Naturvetenskap årskurs 4. Resultatet har förbättrats sedan 2007 och ligger över EU/OECD-genomsnittet. Det är första gången vi ser en resultatförbättring i de internationella undersökningarna sedan början av 2000-talet.
- Matematik årskurs 8. Resultatet har försämrats ytterligare sedan förra mätningen 2007 och ligger under EU/OECD-genomsnittet.
- Naturvetenskap årskurs 8. Resultaten ligger på samma nivå som 2007 men under EU/OECD-genomsnittet.
Färre når högsta nivåerna i läsning
Färre elever läser på de högsta nivåerna och fler på den medelgoda och grundläggande nivån jämfört med tidigare PIRLS-undersökningar. Försämringen i PIRLS 2011 beror främst på att eleverna blivit sämre på att läsa faktatexter. Flickor läser bättre än pojkar men flickornas resultat har försämrats mer än pojkarnas.
Svag kunskapsutveckling mellan årskurs 4 och 8
Samma årskull som deltog i årskurs 4 i TIMSS 2007 deltog årskurs 8 i TIMSS 2011. Det gör det möjligt att jämföra kunskapsutvecklingen. Analysen visar att svenska elever lär sig mindre mellan årskurs 4 och 8 än elever i andra länder. Enkätsvar visar också att elevernas intresse för matematik och naturvetenskap är stort i årskurs 4 men svagt i årskurs 8.
Svag kunskapsutveckling mellan årskurs 4 och 8
Samma årskull som deltog i årskurs 4 i TIMSS 2007 deltog årskurs 8 i TIMSS 2011. Det gör det möjligt att jämföra kunskapsutvecklingen. Analysen visar att svenska elever lär sig mindre mellan årskurs 4 och 8 än elever i andra länder. Enkätsvar visar också att elevernas intresse för matematik och naturvetenskap är stort i årskurs 4 men svagt i årskurs 8.
Social bakgrund slår igenom
Elever med välutbildade föräldrar presterar bättre än elever som har föräldrar med lägre utbildning. Enkätsvaren visar att eleverna med mer fördelaktig socioekonomisk bakgrund tycker bättre om att läsa och räkna och har i högre grad en hemmiljö som stimulerar lärande. Skillnaderna gäller läsning såväl som matematik och naturvetenskap.
Kontaktuppgifter
Agnes Tongur, projektledare PIRLS 2011 08-527 334 07
Eva Lundgren, projektledare TIMSS 2011 08-527 331 64
Anders Auer, statistiker
För frågor till generaldirektör Anna Ekström kontakta Mattias Ragert, pressansvarig
Kontaktpersonerna kan nås när presskonferensen är slut efter 11.30
Eva Lundgren, projektledare TIMSS 2011 08-527 331 64
Anders Auer, statistiker
För frågor till generaldirektör Anna Ekström kontakta Mattias Ragert, pressansvarig
Kontaktpersonerna kan nås när presskonferensen är slut efter 11.30
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar