Igår var det dags att träffa mellanstadielärarna i Filipstads kommun! Vi hade en liten workshop angående språkstrategier och användning av det engelska språket i klassrummet. Jag hade en likadan träff med lågstadielärarna den 8 mars.
Jag började med att berätta något på nederländska, mitt
modersmål, stillastående. Sen repeterade jag samma sak men använde språkstrategier
nämligen kroppsspråk och gester. Alla var överens om att det var lättare att
förstå mig andra gången.
Efteråt diskuterade vi vad vi menar med att använda
språkstrategier för att förstå och göra oss förstådda t.ex. kroppsspråk,
gester, gissningar, förförståelse, se sammanhang och omskrivningar. Vi tipsade varandra med övningar man kan göra
med eleverna där man tränar på att använda språkstrategier.
En bra övning till att träna på lässtrategier för att förstå är att ge eleverna en okänd engelsk text och tillsammans med eleverna diskutera: ”Hur tänker ni och gör ni för att kunna förstå innehållet av denna text? ” ”Måste vi förstå vartenda ord?”. Målet av övningen är att eleverna och läraren hjälper varandra att komma på lässtrategier t.ex. ta hjälp av bilder, använda förförståelse, se sammanhang och göra gissningar. Man kan göra övningen flera gånger, eventuell låta eleverna diskutera i grupper.
En bra övning till att träna på lässtrategier för att förstå är att ge eleverna en okänd engelsk text och tillsammans med eleverna diskutera: ”Hur tänker ni och gör ni för att kunna förstå innehållet av denna text? ” ”Måste vi förstå vartenda ord?”. Målet av övningen är att eleverna och läraren hjälper varandra att komma på lässtrategier t.ex. ta hjälp av bilder, använda förförståelse, se sammanhang och göra gissningar. Man kan göra övningen flera gånger, eventuell låta eleverna diskutera i grupper.
En bra lek för att träna omskrivningsstrategier använder
t.ex. Eva Eriksson med åk 4 elever: Varje elev får ett föremål eller en bild från läraren på ett sådant vis så att de andra eleverna inte ser vad föremålet föreställer. Eleven ska då t.ex med 3 ord eller 3 meningar omskriva bilden eller föremålet. Eleven får bara prata engelska. De andra eleverna gissar.
Jag tipsade om en likadan lek som kallas ”hot seat” eller
”backs to the board” där man använder strategierna kroppsspråk och
omskrivningar. Den leken, som man också kan kalla ”med andra ord”, lekte vi
vuxna och passar utmärkt till olika skolämnen. Jag tycker att leken passar mycket bra i
engelskundervisningen för elever i den svenska skolan från och med
mellanstadiet och uppåt. Instruktionerna
till leken gav jag på engelska:
- First, split your class into different teams (two is best, but if you have a large class, any number could be used).
- Sit the students facing the board.
- Then take an empty chair - one for each team - and put it at the front of the class, facing the team members. These chairs are the 'hot seats'
- Then get one member from each team to come up and sit in that chair, so they are facing their team-mates and have their back to the board.
- As the teacher, have a list of vocabulary items that you want to use in this game.
- Take the first word from that list and write it clearly on the board.
- The aim of the game is for the students in the teams to describe that word, using synonyms, antonyms, definitions etc. to their team mate who is in the hot seat - that person can't see the word!
- The student in the hot seat listens to their team mates and tries to guess the word.
- The first hot seat student to say the word wins a point for their team.
- Then change the students over, with a new member of each team taking their place in their team's hot seat.
- Then write the next word…
Vi tittade också på en kort film ”Motivera-variera: engelska
från början” där de visade med klassexempel hur man som pedagog kan prata
mycket engelska med eleverna under engelsk lektionerna. Jag förklarade vad orsaken kan vara till att
en lärare inte själv använder det engelska språket i engelskundervisningen. Jag pratade också om vikten av att prata så
mycket som möjligt engelska i engelskundervisningen och varför. ”Hur kan vi klaga på att våra elever inte
vågar prata engelska i klassrummet när vi inte själva gör det?” Vi
diskuterade i grupper hur mycket engelska man kan använda som lärare med eleverna
och tipsade varandra med idéer.
Frågan kom också upp om läromedel till nästa skolår för åk 6. Jag rekommenderade "Wings" för att det ser ut att vara ett läromedel med mycket elevnära texter, arbetsboken är återanvändbar och för att eleverna på Ferlinskolan använder Wings i åk 7, 8 och 9. Vi kom också fram till att läromedel är inte det viktigaste, det finns många bra läromedel. Viktigast är att man, uitifrån Lgr 11 och utifrån vad eleverna behöver träna på, bestämmer vad man ska arbeta med och då tar hjälp av läromedlet och väljer de övningarna man tycker är meningsfulla och passande.
/AnnFrågan kom också upp om läromedel till nästa skolår för åk 6. Jag rekommenderade "Wings" för att det ser ut att vara ett läromedel med mycket elevnära texter, arbetsboken är återanvändbar och för att eleverna på Ferlinskolan använder Wings i åk 7, 8 och 9. Vi kom också fram till att läromedel är inte det viktigaste, det finns många bra läromedel. Viktigast är att man, uitifrån Lgr 11 och utifrån vad eleverna behöver träna på, bestämmer vad man ska arbeta med och då tar hjälp av läromedlet och väljer de övningarna man tycker är meningsfulla och passande.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar