Görel Sterner, projektledare för Nationellt centrum för
matematikutbildning vid Göteborgs universitet, resonerar kring olika former av
intensivundervisning och ger en rad konkreta exempel på arbete som pågår på
olika skolor. Hon talar också om dyskalkyli och andra matematiksvårigheter.
I Sundbyberg satsar kommunen stenhårt på att lyfta de elever
som har svårt för matematik. Målet är intensivundervisning, och vägen dit är en
bred fortbildning av lärare. Kristina Skogsberg och Anna Pilebro Bryngelsson,
lärare i matematik på Ängskolans högstadium i Sundbyberg, berättar.
Lärarna Karin Andrén och Matilda Östman talar om hur de
provat sig fram för att naturligt integrera begreppsbubblor i
matteundervisningen.
Ulla Öberg, lärarutbildare och mattelärare, menar att
katederundervisning måste bygga på lärarens närvaro och att det gäller att som
lärare visa eleverna andra förhållningssätt till undervisningen. Att vara
längst fram i boken är kanske inte alltid bäst, säger hon.
"Vi mattelärare använder ordet problem för ofta. Men
allt i matteboken kan ju inte vara problem." Eva Taflin, forskare i
matematikdidaktik vid Högskolan Dalarna, vrider på begreppen problemlösning,
algebra och aritmetik och ställer frågan vad det egentligen innebär att kunna
matematik.
Hur ser de matematiska förmågorna ut i den nya kursplanen?
Och hur kan matteprov och andra bedömningsformer utformas? Per Berggren,
mattelärare på Trädgårdsstadsskolan i Botkyrka och Maria Lindroth, mattelärare,
författare och lärarfortbildare berättar mer.
Vad betyder själva minuset i 5-3=2? Kerstin Larsson,
forskare i matematikdidaktik vid Stockholms universitet, resonerar kring olika
sätt att se på minustecknet och hur man som lärare och förälder kan behöva
förhålla sig till det.
Hans Persson, författare och lärare i matematik och
naturvetenskap, berättar om hur han i klassrummet och i förskolan gör fysiken
och matematiken levande genom experimenterande. Han lockar fram elevernas
nyfikenhet med föremål och företeelser som barnen känner igen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar